Twinkle 100 is uit: bol.com bovenaan, websupers pieken

Het nieuwe jaaroverzicht voor Nederlands e-commerce, de Twinkle 100, is verschenen. bol.com staat bovenaan met een omzet van 3,3 miljard euro. Opvallend is dat bijna de helft van de toplijst wordt bezet door online supermarkten. Vanochtend publiceerde vakblad Twinkle Magazine zijn jaarlijkse top 100 met webwinkels die het meest verkopen. Niet verrassend is dat bol.com op plaats één staat en webwinkel Coolblue op twee. Twinkle dicht het handelsplatform een omzet toe van 3,3 miljard euro en de webwinkel 1,4 miljard. Hun eigen opgaves liggen daar enkele honderden miljoenen naast. Coronajaar 2020 heeft, zo laat de top 10 zien, duidelijk de doorbraak gebracht van de online supermarkten. AH is qua geschatte omzet verdubbeld, Jumbo met de helft gegroeid en Picnic en HelloFresh hebben H&M en About You uit de top gestoten. Marktvolgers zullen met belangstelling bekijken of de websupers een blijvertje zijn in de Nederlandse samenleving of vooral heel handig bleken in een tijd van beperkingen. Online supermarkt Crisp is met een geschatte omzet van 105 miljoen euro de hoogste nieuwe binnenkomer en staat op de 38e plaats. De sterkste groei werd doorgemaakt door e-commercebedrijven die actief zijn in home & living; oftewel alles wat te maken heeft met de inrichting van huis en tuin. Een jaar geleden telde die categorie 54 noteringen, dit jaar haalden zeventig bedrijven de lijst. Met name tuincentra en bouwmarkten zagen de online verkopen flink toenemen In de Twinkle100 zijn in totaal 250 e-commercespelers gerangschikt. Niet alleen de top-10 zag de omzet flink toenemen. De bedrijven in deze uitgave verkochten samen voor 21 miljard euro online in Nederland. Dat is een groei over de hele linie van 45 procent ten opzichte van 2019. Ten opzichte van 2017 is zelfs een verdubbeling bereikt. De ondergrens voor opname ligt op 11 miljoen euro, zo’n 3,5 miljoen euro hoger dan vorig jaar. Foto: Anne Worner (cc)
emerce
14-10-2021 09:33