Amerika’s grootste retailers charteren containerschepen

De bevoorradingslijnen over zee tussen Azië en Noord-Amerika staan zo erg onder druk, dat retailers als Home Depot, Costco en Walmart hun eigen containerschepen charteren voor leveringszekerheid. Om te voorkomen dat tijdens Black Friday en Kerst de winkelschappen niet leeg zijn, grijpen Amerika’s grootste retailers naar een zeldzame tactiek. Ze vertrouwen de backhaul cargo op de logistieke markt onvoldoende en huren zelf schepen en containers. De prijs daarvoor is aanzienlijk, maar niet leveren op piekmomenten is nog schadelijker. Noord-Amerika heeft te kampen met een aantal problemen die tot de huidige krapte hebben geleid. Allereerst is de vraag bij de Aziatische fabrieken enorm en ontstaan er tekorten aan sommige grondstoffen. Daarnaast is er een algehele nasleep van het coronavirus, maar liggen de Amerikaanse havens ook vol en zijn er te weinig mensen schepen te legen en containers te vervoeren. Normaalgesproken duurt het tachtig dagen voordat goederen over de Stille Oceaan gaan, nu duurt het twee keer langer. Dit beeld tekent de Wall Street Journal op na meerdere gesprekken met logistiek specialisten bij retailers en vervoerders. De krant kan nog niet schetsen hoe de extra vervoerskosten worden verdeeld. Gaan die helemaal naar de consument of neemt de retailer de kosten en drukt hij de winst? Foto: usoceangov (cc)
emerce
12-10-2021 09:58