Nieuwe tak Coolblue rondom zonnepanelen en laadpalen

Coolblue is achter de schermen bezig om een nieuwe bedrijfstak op te richten onder de naam Home&Go. Dat is een uitvloeisel van de verkoop van laadpalen en zonnepalen en de status van een energiebedrijf. Met de beursgang die Coolblue vorige week aankondigde, wil het Rotterdamse bedrijf 150 miljoen euro uit de markt halen. Een deel daarvan wordt gebruikt om een significante marktpositie op te bouwen in Duitsland. Dat betekent vooral veel investeringen in marketing. Daarnaast gaat een deel naar productontwikkeling. Wanneer het prospectus voor de beursgang verschijnt, zal een van de benoemde risicofactoren spreken over de afdeling Home&Go. Die wordt uitgelegd als een leverancier van energie- en mobiliteitsproposities. Het benoemen van risico’s is gebruikelijk bij beursgangen. In dit geval wordt aangekondigd dat succes niet is gegarandeerd. Aan Emerce licht directeur Pieter Zwart toe: “Dit is een voortvloeisel uit onze verkoop van zonnepanelen en laadstations en de overname van Servicehouse.” Dat is een bedrijf uit Amersfoort dat Coolblue in staat stelt om energie te verhandelen op de consumenten- en zakelijke markt. “Dat gaan we integreren in onze eigen diensten.” “Het duurt niet lang of men gaat snappen dat als je zonnepanelen hebt, een laadpaal en een elektrische auto dat je dan gratis rijdt. Wij zijn goed gepositioneerd om hier een mooie propositie omheen te bouwen.” Coolblue ontwikkelt momenteel eigen laadpassen en Zwart spreekt over zijn bedrijf als een charging point operator. Dat is een instantie die een pool van oplaadpunten beheert en exploiteert. Servicehouse speelt hier een centrale rol, want ontwikkelt de software die hieraan ten grondslag ligt. Over de plannen met Home&Go wil Zwart niets zeggen, om de aandacht op het nieuws van de beursgang te houden. In 2020 werd, met enkel zonnepanelen, laadpunten en energiehandel, een omzet van elf miljoen euro gerealiseerd. Coolblue schat de markt voor deze drie diensten samen op negen miljard euro. “Voor zover wij weten bestaat er geen bedrijf dat ze met een geïntegreerde propositie aanbiedt.” De toekomstige propositie zal ook elementen bevatten van ‘product as a service’, de verhuur van hardware. De Rotterdamse elektronicawinkel verkoopt zonnepanelen sinds september 2019, sinds november 2020 laadpalen en sinds januari 2021 gas en elektriciteit. Van dat laatste wordt gehoopt dat er het eind 2021 honderdduizend klanten zijn. Bij Gaslicht.com staat de dienst op plek zeven in de toplijst met goedkoopste leveranciers met een 6,2 als rapportcijfer. Foto: Ivan Radic (cc)
emerce
04-10-2021 06:11