Fikse ruzie over Reclamecode Online Kansspelen

De Consumentenbond heeft de samenwerking met de Stichting Reclame Code opgeschort. Aanleiding is de onvrede van de bond over de Reclamecode Online Kansspelen (ROK) en de ‘onwil’ van de goksector om de code aan te passen. Vandaag wordt de online gokmarkt in Nederland opengesteld. In voorbereiding hierop heeft de sector een reclamecode ontwikkeld. Volgens de Consumentenbond biedt die te weinig bescherming aan kwetsbare groepen en tegen kansspelverslaving. De Consumentenbond is vooral niet te spreken over de ruimte die de code biedt voor het maken van reclame. Zo zijn er wel regels over het gebruik van rolmodellen in reclames richting kinderen en jongvolwassenen. Maar er staat niets in over het gebruik van rolmodellen in uitingen richting andere kwetsbare groepen, zoals verstandelijk beperkten. Ook zou reclame volgens de code wel kinderen en jong volwassenen mogen bereiken. Zolang zij maar niet meer dan 30 procent van het publiek uitmaken. De Consumentenbond vindt dat ‘absurd’, want volgens de wet is kansspelreclame gericht op deze groepen verboden. Volgens Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, moet een reclamecode bovenwettelijke afspraken bevatten. Strenger zijn dan de wet dus. Maar de code die de sector nu voorstelt, biedt eerder minder bescherming dan meer. De gokbranche bleek echter niet bereid de code aan te passen, maar wilde de kritiek alleen in een voetnoot noemen. De opschorting van de samenwerking is voor onbepaalde tijd. De Consumentenbond is alert op overtredingen van de Wet Kansspelen op afstand, en zal nauw contact onderhouden met de Kansspelautoriteit. Afhankelijk van de ontwikkelingen na 1 oktober zal de Consumentenbond mogelijk aandringen op een totaalverbod op reclame voor online kansspelen. Foto Javon Swaby via Pexels
emerce
01-10-2021 06:10