58 procent van de online kopers doet minimaal één aankoop met smartphone

De totale online consumentenbestedingen in ons land stegen in het tweede kwartaal met 11 procent naar 7,1 miljard en in het eerste half jaar in totaal met 19 procent naar 14,8 miljard. En de smartphone is nu het belangrijkste apparaat om mee te winkel. Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Van de online kopers heeft 58 procent ten minste één aankoop via de smartphone gedaan. In het eerste half jaar van 2021 zijn er 182,2 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel online is daarmee goed voor 13% van de totale aankopen. In het tweede is ruim een kwart (28%) van de bestedingen online gedaan. De lockdown begin dit jaar, waarin niet-essentiële retail niet of slechts beperkt open was (eerst click & collect en later op afspraak), heeft deze verdere verschuiving van offline naar online met zich meegebracht. Opnieuw zijn meer Nederlanders online gaan kopen (95 procent). Er kwamen 1,2 miljoen nieuwe e-shoppers bij in het eerste half jaar. In het tweede kwartaal van 2021 is een sterke groei te zien in online bestedingen aan diensten, maar zo’n 30 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020. Nagenoeg alle productcategorieën laten een groei zien in zowel de online aankopen (+22%) als de online bestedingen (+31%) in het eerste half jaar, met uitzondering van Sport & Recreatie. Van alle dienstensegmenten steeg Pakketreizen het sterkst (+99%). Maar ook aan kaartjes voor attracties (+57%) en losse Vliegtickets en accommodaties (+27%) is in het tweede kwartaal van dit jaar weer meer besteed. Er is echter wel een sterke daling (-12%) te zien in online afgesloten verzekeringen. De negatieve impact van de Brexit op het cross-border verkeer is dit jaar wel duidelijk te zien.
emerce
23-09-2021 06:00