35 miljoen dollar voor Nederlands Recharge.com

Het is een markt van vele miljarden euro’s, het opladen van prepaidkaarten. Het Nederlandse Recharge.com haalt 35 miljoen dollar groeigeld op en wil internationaal de dominante partij worden. Wat ooit in Nijmegen begon als Beltegoed.nl is nu een internationaal werkend bedrijf met 150 man in Amsterdam. Een jaar geleden voerde de onderneming, dat sinds vijf jaar onder leiding staat van CEO Günther Vogelpoel, een rebranding door. Herkenbaarder op de internationale markt. De naam zegt precies wat de scale-up doet. “Het opladen van betaalkaarten is een business die voornamelijk offline is en op oude rails rijdt”, vertelt Vogelpoel. “Wij hebben daar een digitaal platform omheen gebouwd dat leveranciers van digitale producten en consumenten verbindt.” Elke maand maken zo’n drie miljoen mensen gebruik van de site of app om bijvoorbeeld hun prepaid kaart op te waarderen. Recharge.com biedt de digitale interface en handelt de transactie achter de schermen af met de provider. De gebruiker krijgt een unieke opwaardeercode, voert die in en gaat door. “Voortdurend doen we onderzoek onder klanten, ook naar andere, nieuwe gebruiksscenario’s. Een nieuwe, opkomende usecase zie je bij jongere gebruikers. Die zijn het beu om overal maar abonnementen te moeten nemen. Van Netflix, Steam, Netflix en Spotify. Ze hebben behoefte aan pay as you go; credit in een account van waaruit ze tijdelijk gebruik betalen.” Een prepaidkaart, maar dan modern toegepast. Daarnaast biedt het ook tegoed voor bijvoorbeeld Zalando, bol.com of Coolblue. Afgelopen jaar verwerkten Vogelpoel en zijn team vijfhonderd miljoen dollar een transacties voor betaalkaarten. Over twee jaar moet dat het dubbele zijn. Recharge vangt per klant een commissie. Het percentage kan wisselen per bedrijf en per productcategorie. Vanochtend maakt Recharge.com bekend, dat het 35 miljoen dollar heeft opgehaald in een Series B-ronde. Nieuwe is investeerder SmartFin. Prime Ventures doet ook weer mee, evenals Kreos Capital. Dat verstrekt een lening. Over de waardering doen de partijen geen uitspraak. Het nieuwe werkkapitaal wordt gebruikt voor productontwikkeling, uitrol naar nieuwe landen en groei op bestaande markten. De onderneming is nu actief in Europa, het Midden-Oosten en de VS. De app is een retentiemiddel. Helemaal, maar dat is toekomstmuziek, als gebruikers geld in hun persoonlijke account kunnen laden. Vanuit dat ene potje geld kunnen ze dan naar believen digitale diensten ‘huren’ voor korte duur. Daarnaast worden met een CRM-systeem de klantrelaties warm gehouden. In zijn persbericht spreekt de onderneming ook over toekomstige financiële diensten en bankproducten. Investeerder Jürgen Ingels van SmartFin omschrijft zijn nieuwe participatie als ‘een goede gelegenheid die payments en merken met elkaar samenbrengt.” Vogelpoel over de internationale marktkansen: “Er ís geen specialist in opwaarderen van prepaidtechnologie. We zijn de eerste.” Over prepaid als vehikel: “Het is niet iets van vroeger dat een tijdelijke oplossing biedt. In de afgelopen tien jaar zijn er alleen meer betaalmethodes bij gekomen dan ooit. Je ziet dat de manier van gebruiken breder en gevarieerder wordt. Prepaid lijkt oude technologie qua concept, maar met moderne technische laag kun je er een modern betaalmiddel van maken.”
emerce
21-09-2021 08:48