Feestdagen 2021: ‘Laatste kans voor fysieke winkel’

De helft van de marketeers in de retail ziet de feestdagen van 2021 als de laatste kans voor de fysieke winkel om zijn waarde te bewijzen. Black Friday lijkt aan populariteit te verliezen bij aanbieders. Het coronavirus heeft hele volkstammen naar internet gedreven om te shoppen voor gemak maar ook voor de dagelijkse behoeften. En dat blijkt uitstekend te werken. Zelfs zo goed, dat de laatste twijfelaars overstag zijn en investeren in hun digitale verkoop- en servicekanaal. Denk aan b2b-bedrijven en de groothandel. Maar hoe moet een marketeer daarmee omgaan en hoe vertaalt zich dat naar de praktijk van de feestdagen van 2021? Technologiebedrijf Sitecore deed onder ruim duizend consumenten en honderd marketeers een onderzoek naar hun plannen en verwachtingen. Voor de fysieke retail zijn de conclusies alarmerend. Meer dan de helft van de marketeers (56%) heeft het idee dat de feestdagen van 2021 de laatste kans zijn voor hun winkel om zijn waarde te bewijzen. Ze denken zich van webwinkels en apps te onderscheiden door shoppen tot ‘een beleving’ te maken. Daarom zegt 86 procent dat ze er een ervaringsgerichte bestemming van maken dit jaar. Ze steken niet de kop in het zand, want 72 procent zegt tegelijkertijd dat ‘digital native e-commercemerken’ het tijdens de feestdagen waarschijnlijk gaan winnen. Maar de digitale marketeers kunnen niet op hun lauweren rusten wanneer ze de winkeldeur openzetten voor de feestdagen. Ze moeten hard aan het werk. Nieuwe privacyregels zorgen ervoor dat ze bestaande en nieuwe klanten moeilijk kunnen identificeren en volgen met reclame. Daarvoor hebben ze nu toch echt toestemming nodig. En daar gaan de investeringen dan ook naartoe: het stimuleren van ‘customerengagement’. Het onderzoeksrapport stelt: “Nu third party-cookies geleidelijk verdwijnen, verhoogt 36 procent van de marketeers de waarde van kortingen en andere diensten aan consumenten in ruil voor hun gegevens.” En: “83 procent van de marketeers is van plan om deze feestdagen een abonnementscontentprogramma te introduceren om de customerengagement te vergroten. Het lijkt erop, dat winkeliers iets minder prominentie aan Black Friday willen hangen. Te veel druk op slechts een paar dagen. Het rapport schetst een beeld dat men de druk liever over een iets langere periode wil spreiden. Vrij stellig klinken de volgende conclusies, maar de praktijk zal de waarde nog moeten uitwijzen. Het gaat immers om percepties. “84 procent vindt dat Black Friday achterhaald is en negatief wordt geassocieerd met de consumentencultuur. 68% procent zal Black Friday-promoties beperken tot het enige weekend op de kalender. En: “85% van de marketeers zegt dat Cyber Monday niet langer past bij hun bedrijf.” Het is niet aannemelijk dat Black Friday als een nachtkaars uitgaat. Zelfs als winkeliers die jaar iets terughoudender zijn, moet dat in verhouding worden gezien tot vorig jaar. In 2020 steeg het aantal verzonden pakketjes die week met 88 procent en vonden er tachtig procent meer transacties plaats ten opzichte van 2019. Foto: (cc)
emerce
15-09-2021 06:32