ACM dwingt online advertentiebedrijven te stoppen met misleiding klanten slotenmakers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt twee online advertentiebedrijven te stoppen met het misleiden van klanten die online een slotenmaker zoeken. Deze advertentiebedrijven exploiteren een groot aantal websites die de indruk wekken van een lokale, gecertificeerde slotenmaker te zijn. Hier is in werkelijkheid niet altijd sprake van. De consument weet vooraf dus vaak niet wie hij inhuurt, wat het kost en welke kwaliteit hij kan verwachten. Daarbij loopt hij – zonder het te weten – het risico met een onbetrouwbare partij te maken te krijgen. De ACM dwingt de advertentiebedrijven, ook wel ‘leadbedrijven’ genoemd, Leadle BV en Allfree BV per direct te stoppen met het online misleiden van klanten die een slotenmaker of andere spoeddiensten zoeken, zoals rioolontstopping. Zij moeten voortaan duidelijk zijn over hun rol als ‘leadbedrijf’: dat zij via hun websites klanten doorsluizen naar een partij die de klus aanneemt. En ze moeten duidelijk maken hoeveel het kost en welke voorwaarden er gelden. Voldoen zij hier niet aan, dan moeten ze dwangsommen betalen van respectievelijk 3.700 euro en 8.900 europer week zo lang de overtreding voortduurt, tot een maximum van 37.000 euro en 89.000 euro. Sinds de aankondiging van de last onder dwangsom hebben zowel Leadle BV als Allfree BV al goede wijzigingen aan hun websites doorgevoerd. Leadle BV heeft recent een naamswijziging doorgevoerd, en lijkt haar bedrijfsactiviteiten gewijzigd te hebben.
emerce
31-08-2021 08:18