bol.com biedt verkooppartners zakelijk verzekeringsproduct

De tienduizenden Nederlandse verkooppartners op bol.com kunnen met een enkele handeling een verzekering afsluiten via het handelsplatform, bijvoorbeeld voor aansprakelijkheid, inventaris en elektronica. Dit is een volgende uitbreiding van het ecosysteem diensten dat bol.com aangesloten ondernemers biedt. Het betreft hier het resultaat van een niet-exclusieve samenwerking met de Nederlandse start-up Insify. Andere financiële partijen kunnen hun diensten ook aanbieden via de marktplaats. Verkopers die een verzekering zoeken, kunnen hun interesse delen met Insify. Dat gaat helemaal geautomatiseerd via een API. Data uit het bol.com-verkoopaccount worden gebruikt om de aanvraag te beoordelen. Normaalgesproken duurt zo’n proces weken of misschien wel maanden. Het systeem van de start-up doet dat in minuten en belooft een betaalbare premie. Een typische verzekering voor e-commercebedrijven gaat bijvoorbeeld om aansprakelijkheid. Als een verkoper producten van buiten de EU importeert, geldt hij voor die items als eindverantwoordelijk. Maar ondernemers kunnen bijvoorbeeld de elektronica verzekeren waarmee ze hun werk bedrijven. Achter de schermen werkt Insify voor de realisatie van de verzekeringsproducten samen met de internationale herverzekeraar Munich Re. “Volledig online af te sluiten, dus weg met de inefficiëntie”, klinkt de pitch voor – wat wordt genoemd – embedded insurance. “Dit bespaart de verkooppartner veel werk en tijd”, aldus Ernst Moorman. Hij richtte Insify op met compagnon Koen Thijssen. De start-up wordt mede gefinancierd door Fly Ventures, Frontline Ventures en een aantal particuliere investeerders. Dit is het tweede financiële product dat bol.com zijn verkooppartners aanbiedt op de marktplaats. Sinds het voorjaar van 2021 biedt Rabobank al leningen aan, die ook via de API nagenoeg automatisch worden verstrekt.
emerce
26-08-2021 08:02