Zweeds Instabox koopt bezorgdienst Red je Pakketje

Instabox, een grote Zweedse tech-gerichte pakketbezorger, betreedt met de overname van Red je Pakketje de Nederlandse markt. Dat levert de eerste combinatie op van een specialist in wandkluizen en duurzame huisbezorging. “We zien een groot potentieel in de Nederlandse markt”, zegt de Zweedse CEO Alexis Priftis. “De combinatie van onze expertise met wandkluizen met die van thuisbezorgen van Red je Pakketje is uniek. De kennis die we opdoen, willen we uiteindelijk ook aanbieden op andere markten.” De combinatie van de twee bedrijven levert een logistieke partij op die is gespecialiseerd in e-commerce. Webwinkels die hier klanten worden, kunnen de consument laten kiezen of ze het pakketje thuis ontvangen of bij een wandkluis in de buurt. Met een app kan tot het laatste moment de bezorgvoorkeur worden gewijzigd. Met dit soort kleine extra’s willen de Zweden uiteindelijk merkvoorkeur ontvangen. De Nederlandse overname is de eerste stap in de internationale expansieplannen van Instabox. Het bedrijf haalde daarvoor eerder dit jaar 75 miljoen euro venture capital op bij investeerder EQT. Welke landen verder op de rol staan, houdt Priftis voor zich. Het gaat in geval om landen met een volwassen e-commercemarkt en een gezond lokaal, divers digitaal ecosysteem. Red je Pakketje is een Nederlandse bezorgdienst die is gespecialiseerd in same day deliveries. Landelijk dekkend en zo groen als mogelijk met elektrische voertuigen. In korte tijd heeft oprichter en directeur Sam Rohn een marktspeler uit de grond gestampt waar webwinkels graag mee werken. Winst maakt de onderneming niet. Die rem willen de Zweden wegnemen. Instabox gaat fors investeren in zijn nieuwe Nederlandse dochter. “Dat is nodig. Het gaat uiteindelijk om schaal en het aantal afleveringen van pakketjes.” De eerste knalrode wandkluizen van Instabox worden binnenkort al geplaatst. Dat is een kwestie van weken. De eerste bezorging voor eindklanten vinden, zoals het er nu naar uitziet, in juni plaatst. Priftis streeft naar een Nederlands netwerk met twee- à drieduizend locaties. “We hebben pas een propositie naar de markt als er pakketkluizen staan.” Waar het Zweedse scale-up exact de kluizen wil openen, moet nog blijken. De zoektocht is net begonnen. “In elk geval gaat de voorkeur uit naar indoor locaties, winkels bijvoorbeeld, die zeker tot acht uur ’s avonds open zijn. Die zaken krijgen een beetje huurgeld en natuurlijk gratis voetverkeer. Verder hoeven ze niets te doen.” Bij Instabox werkt achthonderd man. Volgende maand publiceren ze financiële cijfers. Andere spelers met pakketkluizen in Nederland zijn PostNL, DHL, UPS en Budbee. Deze bezorgmethode wordt gezien als een andere vorm van last mile-belevering. In de marktstudie last mile-pakketbezorging van mei 2020 merkt de ACM op dat, afhankelijk van de pakketvervoerder, 16 tot 52 procent van de huishoudens beschikt over minimaal één servicepunt of pakketkluis op loopafstand (PDF). Verspreid over heel Nederland staan er enkele honderden wandkluizen.
emerce
20-05-2021 06:35