Oprichter koopt Swydo terug, met Marc Duijndam

Oprichter Jeroen Maljers koopt zijn bedrijf Swydo terug van het Amerikaanse DialogTech. Hij neemt het SaaS-platform, dat rapportages en monitoring levert voor online marketeers, over met ondernemer en investeerder Marc Duijndam. Die krijgt een operationele rol. Drie jaar na de overname door DialogTech krijgt Maljers de gelegenheid zijn geesteskind weer in Nederlandse handen te brengen. Het Amerikaanse moederbedrijf wordt zelf overgenomen en in het due dilligence proces daarbij bleek deze Europese activiteit niet tot de kernprocessen te behoren. Er was interesse van andere Amerikaanse partijen, maar de ondernemer uit Hilversum wilde weer zelf aan het roer staan. Tegen Emerce zegt hij: “In de afgelopen jaren heb ik de eigen business goed overeind gehouden en blijven investeren in onze technologie, maar je bent toch op twee borden aan het schaken. Nu kunnen we met louter aandacht voor ons eigen product vol gas vooruit.” Bij de terugkoop van Swydo (spreek uit: swaai-doe) riep de ondernemer de hulp in van Marc Duijndam. Behalve financieel is hij sinds vorige week ook operationeel betrokken bij de scale-up. “Zelf ben ik de product nerd, Marc Duijndam gaat zich met de commercie en strategie bezighouden.” Maljers sprak ook met andere potentiële financieel partners, maar koos voor de investerende ondernemer die eerder aan bestuursfuncties bekleedde bij onder meer Google, Sanoma, LinkedIn en Funda. Die contacten kunnen bij een eventueel latere financieringsronde nog van pas komen. Swydo is een SaaS-platform waarmee online marketeers van het midden- en kleinbedrijf rapportages eenvoudig overzichtelijke rapportages kunnen genereren uit mediacampagnes op Google, Facebook, Instagram, Snapchat, Hubspot, Twitter en vele andere websites, platformen. Tot de tweeduizend internationale klanten behoren mediabureaus, mediabedrijven en ondernemingen met veel klantcontact die de marketing in huis doen en niet de expertise hebben voor geavanceerde systemen als Google Data Studio. “Wij zijn makkelijk in gebruik, compleet, betrouwbaar en benaderbaar.” Gebruikers rekenen nu nog af op het aantal klanten dat zij bedienen. Het plan is over te stappen op een ander verdienmodel: naar het aantal gekoppelde databronnen. “We schuiven op van ‘nice to have’ naar ‘need to have’ en komen in de kernprocessen van bedrijven, mede via onze API-koppeling.” De directeur: “Nu we grotere klanten tekenen, zie je dat een deel hulp nodig heeft bij de implementatie. Daarom zoeken we en bouwen we nu aan een netwerk van implementatiepartners die bij de on boarding helpen.” In de komende kwartalen wil Swydo koppelingen leggen met Pinterest en Amazon en de monitoringfunctie uitbouwen.
emerce
18-05-2021 08:12