Emerce Fashion: ‘Virtuele expressie kan vervuilende modesector vervangen’

In de fysieke wereld gaan we ons steeds meer functioneel kleden, maar voor expressie zoeken we de virtuele wereld op. Dat voorspelt Amber Jae Sloten van The Fabricant op Emerce Fashion, dat morgen van start gaat. “We verspillen niets, behalve data”. Ze speelt met de wijze waarop onze digitale identiteit vorm kan krijgen in VR, AR en MR. Door middel van algoritmes onderzoekt ze beeld- en trend analyse van andere modelabels en creëert vervolgens nieuwe (virtuele) werelden met de uitkomst. Daarnaast werkt ze samen met modemerken, 3D-modellen, animators, editors en sound designers. “De manier waarop Sloten omgaat met technologie is prijzenswaardig; ze gebruikt de data die ze genereert als ontwerpmateriaal en niet als middel,” signaleerde de commissie van de Dutch Design Awards enkele jaren terug. “Het raakt relevante thema’s rondom onze digitale identiteit, maar haar werk biedt vooral een kijk in de toekomst van technologie en een nieuwe esthetiek die deze voortbrengt. Een discipline die Slooten nu al meer dan begrijpt en beheerst.” Slooten studeerde in 2016 af aan het Amsterdam Fashion Institute en geeft nu dus leiding aan The Fabricant, een digitaal modehuis dat visual effects uit de filmindustrie gebruikt om een nieuw toekomstbeeld van identiteit vorm te geven. De mode-industrie is enorm vervuilend, vindt Slooten, terwijl het volgens haar niet perse nodig is om in het fysieke domein expressieve kleding te dragen. “We hebben kleren nodig om ons te beschermen tegen bijvoorbeeld de kou, maar moeten we daar ook blijven om ons uit te drukken? Virtueel kun je zoveel meer. Rokken gemaakt van eindeloze internetkabels bijvoorbeeld.” Onbewust maken we ons al mooier online, zegt ze. Selfies worden bewerkt, waardoor we mooiere lippen krijgen. De praktische toepasbaarheid lijkt ver weg, maar The Fabricant organiseerde voor Puma een virtuele fotoshoot in de woestijn tijdens de lockdown, toen er niet gereisd kon worden. Het bedrijf kleedde virtueel een bekend model in New York, waardoor miljoenen haar in die mode hebben gezien. Waarom zou de kleding aan influencers sturen als die zich ook virtueel kunnen aankleden? Met virtuele kleding wordt geld verdiend. Tijdens een blockchain-event in New York werd een digitale couture jurk van The Fabricant verkocht voor maar liefst 9500 dollar. Door virtuele kleding te koppelen aan een non-fungible token (NFT) creëer je waarde. Nike en Louis Vuitton en de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA leveren digitale goederen en diensten gebaseerd op het NFT-principe. Streetwear label Overpriced heeft onlangs een virtuele trui met kap verkocht voor 26.000 dollar en er is 3,1 miljoen dollar verdiend met de verkoop van virtuele sneakers. Fysieke mode zal zeker blijven bestaan, denkt Slooten. “Maar fysieke kleding wordt louter functioneel.” De presentatie Digital Fashion House – Newest social technologie trends kan vanaf morgen na registratie morgen gratis worden bekeken.
emerce
05-05-2021 06:10