Nederlandse adverteerders: 1,5 miljoen euro naar digitale radioreclame

Voor het eerst geeft het Radio Advies Bureau inzicht in de digitale radioreclamebestedingen op de Nederlandse markt. Dat bedrag komt voor het eerste kwartaal van het jaar uit op: 1,5 miljoen euro. De marketingorganisatie van de landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations maakte dit getal zojuist bekend. Vanaf nu zullen elk kwartaal ook afzonderlijk de digitale bestedingen worden gerapporteerd. Radioluisteraars schakelen gedurende de dag moeiteloos tussen de verschillende radiovormen die we kennen: van IP, FM, DAB+ naar de digitale kabel. Uit de NLO Streaming Audio Standaard blijkt dat er wekelijks ruim dertig miljoen luisteruren besteed worden aan live radio via IP. Naarmate er meer digitale luisteraars zijn, wordt deze groep ook interessanter voor adverteerders. Zij kunnen ook de specifieke internetradiokanalen inzetten voor hun reclameboodschappen. Digitale radioreclame staat verfijnder targeting toe. Hoe snel adverteerders en hun bureaus dit oppakken, wordt zichtbaar met het getal dat RAB vanaf nu regelmatig publiceert. Voorheen was de digitale radioreclame-omzet onderdeel van de totale spotomzet. De non-spot omzet is 2,3 miljoen euro. Naast radio ontstaat ook een heel nieuw segment: de podcast. In Nederland doken afgelopen jaar verscheidene nieuwe productiehuizen op om in de vraag naar professionele faciliteiten te voorzien. Dat betreft vaak een combinatie van techniek en exploitatie. Op internationaal vlak is het met name Spotify die de podcast naar zich toetrekt, zowel de productie en distributie als de promotie en exploitatie. Nederlandse cijfers over podcastreclame zijn niet bekend. Foto: Alex Kahn (cc)
emerce
04-05-2021 14:15