‘Modewinkels verhuisd naar digitale winkelstraat’

Uit onderzoek van betaalverwerker Klarna blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse shoppers (58 procent) hun kleding de afgelopen maand online heeft gekocht. Minder dan een vijfde (15%) deed dit, ondanks de mogelijkheid om op afspraak te shoppen, in fysieke winkels. Dit betekent volgens Klarna dat online modewinkels momenteel een hoger aandeel van het winkelend publiek hebben dan normaal het geval zou zijn. Nederlandse shoppers geven wel aan dat ze hun modeartikelen na de pandemie weer vaker in fysieke winkels willen kopen. Uit het onderzoek bleek dat Nederlanders er wel naar verlangden om weer in fysieke winkelstraten te shoppen. De heropening van de retail was dus goed nieuws. Tegelijkertijd is het duidelijk dat er ook nieuwe gewoontes zijn ontstaan door de lockdown. Meer dan de helft van de shoppers denkt over een jaar het grootste deel van hun aankopen online te doen. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat Nederlandse shoppers voor veel productcategorieën weer vaker zullen terugkeren naar de fysieke winkel. Echter shoppen Nederlanders ook steeds vaker online voor producten die traditioneel in fysieke winkels worden gekocht, zoals autoproducten, dagelijkse boodschappen en geneesmiddelen. Deze producten worden – ook midden in de pandemie – nog steeds vaker in fysieke winkels gekocht, maar dit gaat in de toekomst steeds vaker online plaatsvinden. Als Nederlanders de keuze zouden krijgen om al hun aankopen alleen fysiek of alleen online te doen, kiest 45 procent voor online (mits dagelijkse boodschappen worden uitgesloten). Als dagelijkse boodschappen wel meetellen, zou slechts 18 procent van de mensen alle aankopen online doen. Foto Shutterstock
emerce
04-05-2021 08:01