Real-time personalisatie domineert Adobe Summit

Personalisatie stuwt economische groei. Met die woorden opende topman Shantanu Narayen van Adobe vanochtend de jaarlijkse Adobe Summit. Adobe heeft zijn Amerikaanse en Europese Summits, die in voorgaande jaren op locatie werden gehouden, virtueel samengevoegd. Wel krijgen Europese en Amerikaanse klanten verschillende content voorgeschoteld. De opzet van de fysieke congressen – de Europese Summit vond jarenlang plaats in het Londense ExCel – is in compacte vorm aangehouden, inclusief interviews met beroemdheden als Serena Williams en de Griekse Pfizer-CEO Albert Bourla. Bij de Adobe Summit draait het steevast om de marketingproducten van Adobe, voor creatieve software (InDesign, Photoshop) organiseert het bedrijf een ander evenement. Adobe spreekt zelfs van ’s werelds grootste evenement over digitale ervaringen. De nadruk ligt dit jaar op real time personalisatie, een uitdaging in een tijd dat third party cookies dreigen te verdwijnen. Op de Summit introduceert Adobe verschillende innovaties voor Adobe Experience Cloud, het marketingplatform waaraan in de loop der jaren steeds meer producten zijn toegevoegd. Nieuw zijn onder meer Adobe Journey Optimizer en Adobe Customer Journey Analytics. Met de Customer Journey Analytics kunnen merken hun online en offline klantdata integreren, standaardiseren en visualiseren. Assets Essentials is een nieuwe lichtgewicht editie van Adobe Experience Manager Assets met een vereenvoudigde gebruikerservaring voor marketing- en creatieve professionals. Eigenlijk gaat het om een virtuele ruimte waar contentmakers hun teams kunnen samenwerken. Ook kunnen ze daarbij beeldmateriaal gebruiken uit creatieve Adobe producten als Photoshop, Illustrator, InDesign en XD. Ook wordt een eerste versie getoond van Marketing System of Record, na de overname van Workfront, voor het verbinden van werk gedurende de hele marketingcyclus, van strategie en planning tot uitvoering en doormeten. Adobe introduceert ook het Real-time Customer Data Platform (CDP), volgens het bedrijf zelf de ‘enige enterprise-applicatie die specifiek is ontworpen voor first-party, datagestuurde klantbetrokkenheid’. Met deze CPD is de klantreis volgens Adobe naadloos vanuit één systeem te beheren, zonder dat er cookies van derden (third-party cookies) aan te pas komen. Adobe Real-time CDP fungeert als een gecentraliseerde hub om verschillende soorten data samen te brengen, waardoor een completer profiel van klanten wordt verkregen. Het kan gaan om surfgedrag, e-mails of telefoonnummers van geregistreerde klanten. Er is ook een samenwerking aangekondigd met bezorger FedEx waardoor Adobe Commerce-ondernemers hun storefronts kunnen integreren met ShopRunner, een bedrijf dat verzendingen verzorgt via een netwerk van retailer. Adobe banddrukte vandaag nog eens dat inmiddels duizenden merken gebruik maken van de Adobe Experience Cloud (alle diensten worden vanuit de cloud aangeboden), waaronder Coca-Cola, Hilton, The Home Depot, EY, Henkel, Panera Bread, ServiceNow en Sony Interactive Entertainment. Vooral de gezondheidszorg, met onder meer Pfizer, is sterk vertegenwoordigd. Adobe Summit duurt tot en met donderdag en de circa 250 sessies kunnen na registratie gratis worden gevolgd. Om 18.00 uur toont Adobe samen met acteur Dan Levy de nieuwste innovaties uit Adobe Labs.  
emerce
28-04-2021 14:29