Kwartaalwinst Google springt knalt naar 17,9 miljard dollar

Google verrast de financiële markt met een enorme winstsprong. Het nettoresultaat over de drie maanden tot april komt uit op een kleine achttien miljard dollar op een omzet van 55 miljard. Analisten rekenden op een winst per aandeel van 15,67 dollar, maar dat kwam uit op bijna het dubbele: 26,29 dollar. De techgigant spint garen bij de effecten van het coronavirus. YouTube zag de omzet met de helft stijgen tot zes miljard dollar. Dat is met name het gevolg van de verandering in kijkgedrag bij mediaconsumenten wereldwijd. Die hadden tijd te over en wendden zich massaal tot streamingdiensten. Zojuist publiceerde Google zijn kwartaalcijfers (PDF). De kijktijd in Nederland steeg bij stremmingdiensten met 45 procent. Bij de gewone televisie amper. En de reclamebudgetten volgden navenant. Googles reclame-omzetten stegen van 34 miljard dollar naar 45 miljard dollar in het eerste kwartaal van dit jaar. Bij Google Cloud stegen de verkopen van 2,8 miljard naar 4 miljard dollar. Ook die tak, waar Cloud Platform onder valt en Workspace, profiteert van veranderd gedrag in coronatijd. Werkprocessen worden efficiënter, schaalvaarder ingericht en schuiven naar de cloud. Na jaren van stijgende verliezen ziet Google eindelijk licht aan het einde van de tunnel bij Cloud. Voor het eerst loopt het operationele verlies namelijk terug. Een jaar geleden was dat 1,7 miljard dollar. Nu is dat 974 miljoen dollar. Foto: Maurizio Pesce (cc)
emerce
27-04-2021 22:23