Andere browsermakers zien niets in Googles reclamesysteem FLoC

Geen van de andere browsermakers, Brave, Vivaldi, Microsoft en Mozilla, ziet brood in het reclamesysteem dat Google ontwikkelt voor Chrome. Ze nemen FLoC niet op in hun eigen webbrowsers. Hun opstelling betekent daadwerkelijk iets, omdat zij alle vier hun browsers baseren op dezelfde open source software, Chromium. Dat is ook waar Google zijn Chrome op baseert. Daarnaast maakte WordPress in de afgelopen dagen bekend om FLoC actief te weren. Websites die op dit CMS draaien geven geen informatie door waarmee browsers zelfs op generieke wijze bezoekersprofielen kunnen opbouwen. Volgens WordPress zelf draait 41 procent van het web op zijn software. Al deze reacties aan techuitgave The Verge draaien op een en hetzelfde onderwerp. FLoC is Google Chromes commerciële antwoord op het wegvallen van de third party cookie als mechanisme om gebruikersgroepen te profileren en tracken voor reclamedoeleinden. Chrome is de laatste browser die dit mechanisme uitzet. FLoC is een alternatief mechanisme dat gebruikers niet op individueel niveau laat profileren maar als generieke groep met specifieke kenmerken. Sommige critici willen niet dat Google als enige toch alle data van ingelogde Chrome-gebruikers kan tracken en exploiteren. Microsoft bijvoorbeeld ontwikkelde zelf een vergelijkbaar systeem, PARAKEET. Voor anderen, zoals WordPress en de EFF, horen browsers principieel niet de digitale vertegenwoordiger van de gebruikers op de reclamemarkt te zijn. Google heeft nog niet publieke gereageerd op de feedback uit de markt op zijn alternatief voor het reclamecookie. Foto: us-mission (cc)
emerce
20-04-2021 14:47