Meerderheid Nederlanders verwacht na corona even vaak online aankopen te doen

Het afgelopen jaar hebben Nederlanders vaker online gewinkeld. Ook lokale ondernemers hebben hiervan kunnen profiteren. Zo is onder andere het online bestellen van avondeten flink toegenomen, zo blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel. Waar vorig jaar slechts 15 procent minimaal eens per week online iets kocht, is dat nu in 2021 gestegen tot 24 procent. Ook zijn onze behoeften veranderd rondom online winkelen. Een gemakkelijk bestelproces is belangrijker geworden (van 51% naar 58%). Daarnaast ergeren we ons vaker aan een langere levertijd dan voor de coronacrisis (van 51% naar 58%). Online winkelen lijkt een blijvertje. De meerderheid (62%) verwacht na de coronacrisis even vaak online aankopen te doen als nu en ruim één op de tien consumenten verwacht zelfs váker online aankopen te doen dan nu. Ook lokale ondernemers hebben geprofiteerd van de online verkoop. Twee derde van de consumenten heeft het afgelopen jaar online aankopen gedaan bij lokale ondernemers. Zo heeft ruim de helft (56%) wel eens het avondeten online besteld, dit is meer dan vorig jaar (45%). Vooral Millennials hebben de lokale winkels en horeca gesteund. Foto Pixabay
emerce
15-04-2021 16:00