Softbank en Prosus stappen in websuper Oda

De Noorse online supermarkt Kolonial haalt 220 miljoen euro groeigeld op bij de investeerders Softbank en Prosus. Voor de internationale uitrol neemt de onderneming de naam Oda aan. Het nieuwe geld wordt gebruikt om de Kolonials diensten uit te rollen naar anderen markten. In eerste instantie is Finland aan de beurt. Volgend jaar beweegt het bedrijf zich, dan ook onder de merknaam Oda, naar de Duitse markt. Welk deel van Duitsland dat wordt, is nog niet bekend. De twee investeringsreuzen voegen zich bij het Zweedse Kinnevik, dat sinds 2018 aan boord is, en discounter REMA. Kinnevik ziet zijn belang verwateren van 24 naar 21 procent. Op zijn thuismarkt heeft Kolonial een marktaandeel van zeventig procent. Het afgelopen jaar werd afgesloten met een omzet van tweehonderd miljoen euro en een niet nader gespecificeerde nettowinst. De onderneming betrekt zijn assortiment direct van de producent en gaat buiten de groothandel om. Oda is een van de pure play, online supermarkten die zich naar het buitenland beweegt nadat het op de thuismarkt aan positie had opgebouwd. Picnic is een ander voorbeeld. Zij investeren in de opbouw van een infrastructuur voor een letterlijk alternatief voor fysieke supermarkten. Er dient zich ook een tweede soort websuper aan die zich eerder als gemakswinkel laat omschrijven. Partijen als Gorillas en Getir werken ook met honderden miljoenen euro’s venture capital, maar bouwen daarmee enkel in drukke stadscentra kleine magazijnen met een kernassortiment. Van daaruit leveren ze orders binnen tien minuten na bestelling thuis af.
emerce
09-04-2021 07:41