Einride: deze trucker slaapt nooit

Een vloot van autonoom rijdende vrachtwagens staat nooit stil, heeft geen bemanning en kan continu rijden. Wie stilstaat, laadt op of krijgt een servicebeurt. De logistieke sector staat een grote revolutie te wachten, want komend decennium neemt men afscheid van diesel en de menselijke bestuurder. Je ziet het nu al gebeuren. In Amerika, China en Europa ontstaan zelfrijdende auto’s, bestelbussen en vrachtwagens bij zowel start-ups als incumbants. Zoals bij alle hypes zal een groot deel van hen sneuvelen, maar de idealen en technieken overleven. Het Zweedse bedrijf Einride, opgericht in 2016, is in elk geval al voorbij de testfase en staat op het punt de commerciële leveringen te beginnen. In eerste instantie verkoopt men robotische vrachtwagens voor op afgesloten bedrijventerreinen. Lage snelheid, korte afstanden. In 2023 à 2024, als de nationale regelgevingen ook wat zijn opgeschoven, volgt de introductie voor de long haul: de lange strekken. Andere marktpartijen om op te letten: Rivian (met Amazon als investeerder), Tesla en VW. Einride heeft al daadwerkelijk een aantal betalende klanten: de Zweedse filialen van Lidl en Coca-Cola, Oatly en DB Schenker. De ervaring die dat oplevert plus 25 miljoen euro venture capital moet de Zweden slimmeriken in elk geval heel wat kilometers laten maken. [EB] Specificaties Snelheid: 30, 45 of 85 km/u max Bereik: 150-180 kilometer Capaciteit: 15, 18 of 33 pallets Gewicht: 9, 16 of 24 ton Navigatie: Lidar + HD landkaarten Camera’s: Optisch, front facing Processor: Nvidia Drive AGX Orin Prijs: ca. 20.000 euro per maand Site: einride.tech * Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#182).
emerce
07-04-2021 09:01