‘Grote webwinkels misleiden met kortingen op adviesprijzen’

Een aantal grote webwinkels misleidt consumenten met kortingen op te hoge adviesprijzen, zegt de Consumentenbond. De kortingen lijken daardoor groter dan ze daadwerkelijk zijn. Onder andere Bol.com, Coolblue en Koopjedeal houden consumenten op deze manier voor het lapje. De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 250 webwinkels. Dertig van deze winkels gebruiken adviesprijzen. Bij twaalf van de dertig winkels vonden de onderzoekers afwijkende adviesprijzen. En zeven winkels (Blom Elektro, Bol.com, Coolblue, Foka, Kamera-Express, Koopjedeal en Tandenborstel.com) gebruiken zelfs structureel te hoge adviesprijzen. Bij deze winkels vonden de onderzoekers zonder veel moeite minstens tien adviesprijzen die hoger waren dan de adviesprijs van de fabrikant. Maar soms ook lager. Soms houden verkopers consumenten voor de gek met kortingen op te hoge adviesprijzen. Zoals op Bol.com. Hier is een Sony-televisie te koop met een adviesprijs van 1399 voor 899 euro. Een voordeel van 36 procent zo lijkt het. Maar de werkelijke adviesprijs van het apparaat blijkt 1000 euro. De korting is dan ineens nog maar zo’n 10%. En ook bij Coolblue is de werkelijke korting op een Samsung-televisie fors lager. De adviesprijs blijkt niet de doorgestreepte 2499 euro, maar 2299 euro. Aanbiedingensite Koopjedeal.nl maakt het volgens de Consumtenbond helemaal bont. De site biedt de OneBlade Pro scheerapparaat van Philips aan voor 85 eueo. Volgens de winkel is de adviesprijs 165 euro. In werkelijkheid bedraagt de adviesprijs echter slechts 65 euro.
emerce
29-03-2021 10:50