Amerikaanse Justitie onderzoekt Chrome om cookie-exit

Het Amerikaanse ministerie van Justitie onderzoekt of Google kleinere concurrenten blokkeert met het besluit om 3rd party cookies uit Chrome te weren. Daartoe voert Justitie gesprekken met ondernemers die digitale reclametechnieken exploiteren. En dan met name technieken die persoonsgerichte reclame mogelijk maken op basis van het plaatsen en uitlezen van cookies. Het betreft enkel een marktverkenning. Er is vooralsnog geen sprake van een formele aanklacht tegen Google. Het techbedrijf heeft besloten om het onmogelijk te maken om 3rd party cookies te plaatsen en uit te lezen. Dat gebeurt in de loop van dit jaar met als doel de privacy van Chrome-gebruikers te beschermen. Het Justice Department kijkt of dat niet een stap te ver is vanuit optiek van mededinging. Googles besluit wordt in Europa juist juichend ontvangen en gezien als een volgende stap in de evolutie van de reclamebusiness. Die dwingt adverteerders ertoe om met instemming van de consument directe klantrelaties op te bouwen. Adverteren moet in de toekomst hooguit contextueel en doelgroepgericht, zoals televisie en radio ook werken. Voor de inventarisatie zijn meer dan een dozijn ondernemers uit verschillende sectoren bevraagd. Foto: Scott (cc)
emerce
22-03-2021 06:01