2020: Cloud helemaal ‘in de wolken’

IT en digitale werkprocessen uitbesteden naar de cloud is niet meer iets van alleen start-ups. De grootste bedrijven, sportkoepels en traditionele instanties stappen over. Clouddiensten zijn dit jaar nog goed voor negen procent van de totale IT-bestedingen, maar volgend jaar groeit dat naar veertien procent. Althans, met die rekensom werkt onderzoeker Gartner. Die rekent voor dat de Europese cloudmarkt alleen al goed is voor 76 miljard euro IT-budget in 2021. Deloitte kijkt er iets anders naar, want hanteert een wat bredere definitie, en ziet de investeringen in cloudtechnologie tot en met 2025 jaarlijks met dertig procent stijgen. Dat omvat niet enkel infrastructuur maar ook digitale diensten. En dat kan zo breed zijn als de cloud welke marketing- of analyticsprovider dan ook. Het begrip cloud lijkt iets abstracts, maar voor tal van concerns wordt het praktijk van alledag. Te denken valt aan instanties als bol.com, BMW, Zalando, funda, MGM, Deutsche Bank, Vodafone, Lufthansa Group, Nokia, Procter & Gamble en zelfs de FA, NBA-teams en de Bundesliga. Elk van hen heeft andere motieven. Voetbalassociatie The FA gebruikt het bijvoorbeeld voor speleranalyses, MGM om zijn filmarchieven te digitaliseren en Vodafone zoekt er nieuwe detaillocaties mee. Klinkt tactisch vernuftig, maar er sluimert een groot probleem voor de Europese cloudklanten van hofleveranciers Amazon, Google en Microsoft. Schrems II. 16 juli 2020 is een datum die we niet snel zullen gaan vergeten. Het zogeheten Privacy Shield is ongeldig verklaard door het Hof van Justitie van de Europese Unie. Dit gebeurde in de Schrems II-zaak. Daarin is bepaald dat de VS geen passende bescherming biedt voor doorgegevens persoonsgegevens aan cloudproviders uit de Verenigde Staten. De meest praktische oplossing voor bedrijven die persoonsgegevens willen doorgeven naar derde landen lijken de zogeheten standaardbepalingen (standard contractual clauses of SCC’s genoemd). Die bieden in de uitleg van de toezichthouders standaard echter onvoldoende zekerheid. “Dat mag in de meeste gevallen alléén als een bedrijf voldoende aanvullende maatregelen neemt om de veiligheid van de doorgifte te waarborgen”, aldus de Europese toezichthouders. In de afgelopen weken deed Emerce rondvraag onder een half dozijn grote Nederlandse consumentgerichte bedrijen. Geen van hen had dergelijke aanvullende afspraken gemaakt. Deze beer op de weg mag geen verrassing heten, want werd begin 2013 reeds gesignaleerd door een voormalig privacyadviseur van Microsoft. Ondertussen boerden de hofleveranciers van clouds afgelopen jaar goed. Amazon zag deze omzetbron in de eerste drie kwartalen met 35 procent stijgen tot 32,6 miljard dollar (12% van het totaal). Bij Microsoft pluste de verkopen 31 procent, daarmee oplopend tot 15,2 miljard dollar. En Google is ook hier invechter en zag de verkopen oplopen van 6,3 naar 9,2 miljard dollar omzet in drie kwartalen. Foto: b4nfter (cc)  
emerce
31-12-2020 06:00