2020: Afhalen geen oplossing voor horeca

Het was een zwart jaar voor horeca-ondernemers, en vooral restaurants. Het geschatte omzetverlies van 40 procent over 2020 betekent dat de sector (inclusief hotels) bijna 10 miljard euro omzet misloopt. Koninklijke Horeca Nederland sprak naar aanleiding van de gedwongen sluiting een dezer dagen over ‘symboolpolitiek’. Het gevaar zit in de kern niet in de horeca, stelt de branche-organisatie. De meeste besmettingen zijn te herleiden tot de privésfeer, werksituaties en scholen. ‘De buitenproportionele maatregel om ook eet- en drinkgelegenheden in hotels te sluiten voor hotelgasten die overnachten zal dan ook geen effect sorteren.’ Heel even leken de afhaalmenu’s het antwoord op de malaise. Thuisbezorgd.nl kreeg tijdens de eerste lockdown aanmerkelijk meer aanvragen van restaurants om zich aan te sluiten op het bezorgplatform. Het bedrijf sprak alleen in Nederland al over honderden aanmeldingen. Het bedrijf Foodticket, dat onder andere bestelsites levert aan restauranthouders op hun eigen domeinnaam, merkte ook een groeiende vraag naar zijn diensten. Steeds meer toprestaurants bieden sinds kort zelfs het zogenoemde fine dining takeaway aan, compleet met instructievideo’s via QR-codes, zorgvuldig samengestelde playlists en passende wijnen. Pathé en Thuisbezorgd.nl zijn dit najaar de nieuwe samenwerking Pathé Delivery gestart. Pathé popcorn en andere bioscoopsnacks zijn daardoor thuis te bestellen. Alle snacks zijn in combo-deals verkrijgbaar, met een drankje naar keuze, net zoals in de bioscoop. Maar omdat iedereen maaltijden is gaan bezorgen, blijkt het voor steeds meer horecazaken toch niet de moeite waard. Sowieso halen de ondernemers bij lange na niet hun normale omzet. Omdat mensen thuisbleven, gingen ze meer zelf koken. In Frankrijk, Spanje en Engeland daalde het aantal dagelijkse klanten van Just Eat en Uber Eats dit voorjaar tot wel 23 procent. Vooral het aantal herhaalbestellingen liep terug en dat betreft het grootste deel van de bestellingen. Voordat het virus toesloeg, bedroeg de Europese markt voor maaltijdbezorgers op jaarbasis zo’n 16,5 miljard dollar. De sector zelf had gerekend op 10 procent groei dit jaar. De verkoop van maaltijdboxen in Nederland groeide wel sterk tijdens de coronacrisis. Van half maart tot en met eind mei verdubbelde de verkoop van de kookpakketten op maat en in juni bedroeg de groei zelfs 200 procent, aldus ABN Amro. Met de komst van vaccins en toename van test- en traceercapaciteit kunnen maatregelen in de loop van 2021 geleidelijk worden afgebouwd. De horecabestedingen zullen daardoor in 2021 weer sterk opveren, vermoedt ING. Hoewel dat een eerste grote stap naar herstel betekent, komt de omzet over 2021 naar schatting nog 20 procent lager uit dan het niveau van 2019. De terugkeer naar pre-corona omzetten zal dan ook nog jaren duren. Door de dubbele lockdown moeten bedrijven bovendien drastisch in de kosten snijden en reserves aanspreken. Ook de overheidssteun, die in ieder geval tot aan de zomer van 2021 doorloopt, en uitstel van (belasting-) betalingen voorkomen dat veel bedrijven per direct moeten sluiten. De steun dekt echter niet alle kosten en financiële buffers raken uitgeput. De markt voor maaltijdbezorging zal naar verwachting wel blijven groeien, wat ook de vele overnames van het afgelopen jaar verklaart. De Duitse bezorger van maaltijdboxen HelloFresh nam zijn Amerikaanse branchegenoot Factor75 over. Het Brits-Nederlandse Just Eat Takeaway betaalt 7,3 miljard dollar voor het Amerikaanse Grubhub, terwijl taxibedrijf Uber maaltijdbezorger Postmates in handen krijgt voor 2,7 miljard dollar. Het Zwitserse Nestlé tenslotte koopt de bezorger van vers gemaakte maaltijden Freshly.    
emerce
29-12-2020 11:00