Marketplaces for Brands: ‘Adverteren bij Amazon om bereik te vergroten’

HG, dat vanuit Almere reinigings- en onderhoudsproducten levert, is doelbewust via Amazon gaan verkopen om het bereik in sommige landen te vergroten. Dat vertelt Remco Evers van HG tijdens Emerce Marketplaces for Brands. “Europa is onze belangrijkste markt, maar het liep niet in alle landen goed,” aldus Evers. “Dus zijn we ons via Amazon op Duitsland en het VK gaan richten.” Belangrijkste reden is dat Amazon een onmisbaar instrument is geworden voor consumenten bij het zoeken naar producten. “Amazon is de productzoekmachine geworden, en als zodanig zijn ze belangrijker dan Google,” zegt Martine Kevelham, Director Retail Media bij Maze One, de adviseur waarmee HG al geruime tijd samenwerkt. Het is wel belangrijk dat je als merk ook adverteert op Amazon. “Tachtig procent van de zoekresultaten bij Amazon zijn betaalde posities. Je kunt zelfs adverteren op concurrenten, iets dat bij Google niet kan.” HG heeft ook tijdens corona flink geprofiteerd van de naamsbekendheid van Amazon. “Tijdens de lockdown in Spanje waren veel winkels dicht, en werd vooral online besteld.” Evers waarschuwt wel dat je als organisatie wel goed geëquipeerd moet zijn voor de samenwerking met Amazon. “Je moet je werkwijze echt aanpassen. Logistiek bijvoorbeeld, Amazon stelt ook specifieke eisen aan verpakkingen.” De voordelen zijn echter zodanig, dat ‘marktplaatsen de komende drie jaar onderdeel zijn van ons marketingplan.’ Het interview met HG en Maze One is vanaf 14 december beschikbaar. Het volledige programma van de Update Marketplaces 2020 vind je hier. Registreren doe je hier. Er geldt nu een early bird tarief van 95 euro t/m 22 november. Daarna betaal je 145 euro.
emerce
19-11-2020 10:00