Vodafone helpt opvolger van sms lanceren in Nederland

Bedrijven kunnen via sms multimediale, interactieve berichten gaan sturen naar hun klanten via het netwerk van Vodafone in Nederland. Daartoe rolt de operator samen met techbedrijf CM.com de nieuwe techniek RCS (Rich Communication Services) uit. In Nederland is RCS nog nieuw, maar in de ons omringende landen begint het al voet aan de grond te krijgen. Bedrijven zetten het vooral in om het contact met hun klant te automatiseren. De telefoonberichten kunnen worden voorzien van keuzemenus’s, foto, video maar ook links om een financiële transactie aan te gaan. Vodafone en CM.com hebben een half jaar praktijkervaring met de techniek vanwege hun samenwerking in Duitsland. Een van de eerste klanten daar was Takeaway.com. Duitsers die via Lieferando bestellen kunnen bijvoorbeeld chatten met het restaurant, foto’s ontvangen gerechten en eventuele extra’s maar ook real time statusberichten met de positie van de bezorger op de landkaart. Wereldwijd zijn zo’n 1,2 miljard telefoons in omloop die compatibel zijn met RCS. Dit aantal groeit naar verwachting naar 3,9 miljard in 2025. Ontvangers van een RCS-bericht hoeven geen speciale apps te installeren. RCS wordt standaard ondersteund door Android. Google investeert in deze techniek als een eigen alternatief voor Whatsapp, met ondersteuning van de telecombranche. Is een mobiele telefoon onverhoopt niet geschikt voor RCS-berichten dan wordt dit herkend door het netwerk en krijgt de ontvanger een gewone SMS met gelijke functionaliteit, maar dan zonder verrijking met multimedia en knoppen. Behalve CM.com werkte ook Messagebird al in een pril stadium samen met Google om RCS te verkennen en door te ontwikkelen. Foto door: Daria Nepriakhina via Unsplash
emerce
10-11-2020 12:59