Onderzoekers zien kansen voor virtuele patiënten

Hoogleraar gezondheidscommunicatie Julia van Weert van de Universiteit van Amsterdam testte samen met collega’s van haar vakgroep, het Amsterdam UMC en de Technische Universiteit (TU) Delft, het gebruik van een virtuele patiënt bij de training van geneeskundestudenten. Van Weert noemt de resultaten van de pilot veelbelovend. In het onderzoek ontwikkelde TU Delft grafische interactieve personages die aan tweedejaars geneeskundestudenten van het Amsterdam UMC op een computerscherm werden getoond en die via de computerspeakers met hen spraken. Gegevens uit eerdere studies naar keuzes rond kankerbehandeling (chemotherapie of hormonale behandeling) werden gebruikt als tekst corpus voor de personages. Computermodellen simuleerden vervolgens de voortgang van kennisopbouw, voorkeursvorming en emotie-expressie in de Virtuele Patiënt. Zo kregen de studenten de illusie dat ze bij een natuurlijke dialoog betrokken waren. Op basis van de pilot concluderen de onderzoekers dat de virtuele patiënt zeker potentieel heeft als een waardevolle leermogelijkheid voor de training van communicatieve vaardigheden, al zijn er nog wel wat verbeteringen nodig. ‘Een virtuele vorm van training past ook heel goed in huidige tijd waarin we grote stappen nemen naar meer online onderwijs. Een Virtuele Patiënt staat clinici toe ​​hun vaardigheden op een zeer interactieve en meeslepende manier op een zelfgekozen tijd en locatie te trainen’, concludeert Van Weert. Foto Pixabay
emerce
30-10-2020 09:00