YouTube test shoppingfunctie

YouTube doet met een kleine groep kanalen proeven om de integratie van e-commerce te onderzoeken. Het moet makkelijk worden om vanuit een video getoonde artikelen te kopen. De videosite van Google bevestigt dat aan persbureau Bloomberg. Er is geen uitzicht op de vraag of en wanneer dit een concreet product wordt voor eigenaren van een kanaal op YouTube. De test die nu loopt, betreft het labelen van producten in video’s. Kijkers zien de optie vervolgens om de betreffende items te kunnen kopen. Hoe de check-out eruit ziet en of deze op het domein van YouTube is of een externe site is niet duidelijk. Google beweegt zich met YouTube maar ook met Maps en Shopping dichter naar de transactie. Dat houdt in dat het bedrijf niet enkel reclamemogelijkheden biedt, maar ook de stap erna wil faciliteren: de daadwerkelijke aanschaf van een product. Diensten als Instagram en TikTok staan deze vorm van digitale handel, in jargon aangeduid met ‘social commerce’ al langer toe. Nog niet in Nederland. Foto: mini malist (cc)
emerce
13-10-2020 10:50