Criteo met exploitatie retailmedia naar Europa

Het Franse Criteo brengt technologie uit waarmee webwinkels geld kunnen verdienen aan reclame-exploitatie op hun websites en apps. In de VS draait dit al een paar maanden, nu komt het naar Europa. Voor middelgrote tot grote e-tailers is retailmedia een extra bron van inkomsten en voor adverteerders een vehikel om dichtbij de kassa te adverteren. De plaats van de commerciële uiting kan de adverteerder zelf bepalen. Dat varieert van homepage tot productgroepen, zoekresultaten en rondom de checkout. Alle door het IAB ondersteunde formats zijn programmatic beschikbaar. De inkoop van de reclame verloopt via een zelfbedieningsscherm op Criteo.com. Vanaf het eerste kwartaal van 2021 kunnen reclame- en mediabureaus hun eigen systemen verbinden met het technologieplatform via een API. Targeting vindt plaats op variabelen zoals bijvoorbeeld – in jargon – audience, keywords, CPC en fixed CPM. De vijf grote bureaunetwerken van de wereld, denk aan bedrijven als WPP, Omnicom en Publicist, zijn er al mee verbonden. Volgens Geoffroy Martin, die daarnet een persconferentie gaf, implementeerden honderd retailers het systeem en werken er duizend merkadverteerders mee. Over de door hen gerealiseerde resultaten zegt hij niets, maar aangezien de webwinkels klantcontactgegevens kunnen laten gebruiken, zal het betere conversies opleveren dan generieke reclameboodschappen. Martin claimt dat de omzet van het retailmediaproduct in het tweede kwartaal in de VS met 84 procent steeg. Dat is ten opzichte van de oude ‘losse’, niet-geuniformiseerde producten op dit terrein. Verwachtingen voor Europa sprak hij niet uit. Wel dat hij achter merkbudgetten aan gaat. Adverteerders in Nederland en omringende landen zijn niet onbekend met het verschijnsel retailmedia. Bol.com zet er al jaren tientallen miljoenen euro’s, of meer, mee om en Amazon realiseerde met reclametechnologie acht miljard omzet in het eerste halfjaar. Ook bij Zalando retailmedia steeds meer vorm. Foto: gomainstream (cc)
emerce
13-10-2020 11:53