eDay: Wordproof nog dit jaar uitgerold naar Shopify

Wordproof zal zijn universele timestamp ecosysteem nog voor het einde van het jaar uitrollen naar e-commerce platform Shopify. Dat vertelt oprichter Sebastiaan van de Lans vandaag op eDay. Met WordProof wordt het mogelijk om de betrouwbaarheid van de inhoud op internet te controleren. De Nederlandse startup WordProof eindigde dit jaar als eerste in de pan-Europese wedstrijd Blockchains for social good van de Europese Commissie. Dat leverde Van de Lans en zijn team van zes personen 1 miljoen euro op. WordProof, opgericht in 2019, wist 175 andere deelnemers uit heel Europa achter zich te laten. In Nederland was DPG Media de eerste die de timestamp-technologie inzette om haar artikelen te beschermen. Zoekmachines kunnen bij de ranking van artikelen ook rekening houden met de tijd waarop artikelen worden gepubliceerd. De zoekmachine ziet momenteel alleen wat er gepubliceerd, niet wie de oorspronkelijke maker was en wanneer hij het artikel online zette. In theorie zouden de originele artikelen bovenaan de zoekresultaten kunnen komen te staan en in plaats van de doorplaatsingen. Na publicatie van een artikel wordt de gehele inhoud ervan omgezet naar een hash, een reeks cijfers en letters met een vaste lengte. De hash wordt opgeslagen in de blockchain. Het resultaat is een certificaat dat via de site kan worden aangeboden. In e-commerce zou WordProof kunnen worden gebruikt om er zeker van te zijn dat het juiste product wordt geleverd of om te zien of de orderinformatie niet is gewijzigd. Een andere mogelijkheid is om meer transparantie te bieden in de aanpassingen van productomschrijvingen. Van de Lans verwijst graag naar onderzoek dat aantoont dat 29 procent van de Europeanen informatie op internet niet vertrouwt, en dat 86 procent is wel eens misleid door berichten. Maar of WordProof fake news echt kan voorkomen is de vraag, ook nepnieuws kan immers van een tijdstempel worden voorzien. Verder biedt de technologie de mogelijkheid om revisies te laten ziet bij nieuwsartikelen. Van de Lans moest toegeven dat niet iedere uitgever daar een voorstander van is. “Ik denk dat webpublicaties zich best van een kwetsbare kant kunnen laten zien. Wij maken allemaal fouten. Zo laat je zien hoe ze hersteld zijn.” Voor WordPress heeft WordProof al een plug-in, voor andere platforms is een API beschikbaar. Emerce eDay vindt dit jaar plaats op 8 oktober en is virtueel gratis te volgen. De presentaties en lezingen zijn daarnaast ook on demand terug te zien. Voor registratie kijk hier.
emerce
08-10-2020 10:00