Streaming van liveoptredens blijft uitdaging

Van een leeg podium naar een uitverkocht multimedia-optreden is nog niet zo simpel. Dat bleek vandaag uit het Seminar: Poppodia vs Media in het Hilversumse Poppodium De Vorstin. De conferentiemiddag, die live werd gestreamed in het kader van Dutch Media Week, stond geheel in het teken van uitdagingen waar de live-entertainmentindustrie zich nu voor gesteld ziet. De middag kreeg inhoud door gastsprekers uit uiteenlopende sectoren. Zo kwamen Effenaar-directeur Jos Feijen, zangeres Pip Blom, Freek van ‘t Oster van de ArenA en SAX, en Tom Ketelaar van concertpromotor Greenhouse Talent, aangevuld met allerlei andere sprekers uit live-industrie en sportsector, vertellen hoe zij denken dat de hybride live toekomst eruit kan gaan zien. Er zijn nu al allerlei initiatieven om de live-beleving in stand te houden. Streaming van liveoptredens, speciale apps waarin interactie met de fan mogelijk wordt, of augmented en virtual reality om het contact met de fan belevenisvol te houden. Maar het blijft een uitdaging. De directe interactie tussen performer en de fans is onmisbaar voor de liveeleving. Pip Blom wacht met haar nieuwe album totdat ze weer mag optreden. De Amsterdamse is groot in Groot-Brittannië, maar door de corona ligt alles stil. Ze onderhoudt contact met zo’n 600 fans. Daarvan betalen er zo’n zestig een tientje per maand voor een soort fanclubblad die voor 5 euro per maand ook online kan worden geraadpleegd. Ze heeft inmiddels een aantal streamingconcerten gegeven, maar heeft daar gemengde gevoelens over. “Het geluid is vaak niet goed en als je dan vals zingt omdat je jezelf niet goed hoort, valt dat in de huiskamer des te meer op.” Torre Florim, componist, zanger en gitarist van De Staat, heeft de ervaring dat streaming “iets heel anders is dan op een podium staan”. “Je moet echt op de camera werken en je verplaatsen in de huiskamer. Wat is op dit gebied gezien vind ik nogal saai.” Eefje de Visser kon in januari nog op Noorderslag in Groningen optreden en haar album promoten, en moet zich nu behelpen met kleinschalige concerten. Haar belangrijkste troef: een concertfilm sterk geïnspireerd door Stop Making Sense van de Talking Heads, maar dan geschoten in haar eigen huiskamer. En die concertfilm wordt overal in poppodia én online tegelijkertijd vertoond. Tegen betaling, want zo steun je de hele crew van Eefje. “We hebben daar veel profijt van en verwachten dat we daar over vijf jaar nog steeds aan kunnen verdienen.” Er spelen twee problemen. Artiesten hebben hun draai met virtuele concerten nog niet gevonden. Paul van Lange van de Vrije Universiteit van Amsterdam denkt dat de beleving al heel anders wordt als je collectief geluid van toeschouwers in de huiskamer terug kunt te koppelen naar artiesten op een podium in een studio of zaal. Daarbij komen ook technische uitdaging kijken, zoals vertraging in het geluid. Een ander probleem zijn de verdiensten. Met uitzondering van de virtuele versie van een dance-evenement als Tomorrow Land (meer dan een miljoen mensen over de hele wereld kochten een kaartje van 12,50 euro) wordt er nog niet veel geld verdiend met livestreams, zo bevestigde Kim van Poelgeest, Manager Development van NEP, dat dergelijke concerten faciliteert. Lennart van der Meulen, algemeen directeur VPRO, onthulde dat ook gratis te bekijken festivalcontent op televisie nauwelijks publiek trekt. “De uitzendingen van Lowlands trekken hooguit 70.000 mensen, en als er een band optreedt in het kunstprogramma Mondo haken kijkers af.” De beleving die een concert of festival biedt krijg je moeilijk in de huiskamer. Kortom: iedereen verlangt naar de tijd dat de zalen weer vollopen. Maar Pip Blom vreest “dat als we weer mogen de consument een lading materiaal over zich heengestort krijgt. Iedereen zal willen spelen of een album willen uitbrengen.”
emerce
07-10-2020 16:43