Battle E-bikes: Muto vs. Vanmoof X3

In een totaal vergelijk van elektrische fietsen zouden deze city e-bikes het afleggen op comfort en  actieradius. De eisen die aan deze categorie worden gesteld zijn namelijk ook heel anders: wendbaar, hufterproof, anti-diefstal, onderhoudsarm en liefst in een trendy design. Kortom, een fiets die tegen een stootje kan, multi-inzetbaar is en waar je op gezien mag worden. Design Ondanks het feit dat Vanmoof al meerdere designawards heeft gewonnen, vind ik de uitstraling een stuk minder mooi dan zijn grotere broer, de S3, met hogere middenstang. Die halfhoge middenstang bij de X3 is nog steeds niet laag genoeg om te tippen aan een echte lage instap, zoals bij de Muto. Deze heeft ook een batterij die is te verwijderen, maar gemonteerd visueel verborgen in het frame ligt. Door alle GPS en app-functies is dat bij de X3 echter niet mogelijk. Leuke bonus bij Muto is het handige kliksysteem voor accessoires als mandjes en dragers. Winnaar: Muto Bouwkwaliteit Smaken verschillen, maar over de afwerking en bouwkwaliteit valt niet te twisten. In alles is deze uitmuntend bij de X3 en in detail uitgewerkt (ze hebben natuurlijk al wat ervaring nu). Alle lasnaden zijn prachtig weggewerkt en de coating, in donker grijs of lichtblauw, oogt prachtig en is krasbestendig. Het display is mooi weggewerkt in het frame, zoals ook alle kabels. Die trapvergrendeling bij de achteras is geniaal. Bij Muto gaat het vooral voor om degelijkheid. De lampen zijn klein en plat weggewerkt, met aandrijfriem in plaats van ketting en een uitneembare batterij. Prima in orde, maar niet meer dan dat. Winnaar: Vanmoof Batterij en rijgedrag Beide fietsen hebben een motor in de voornaaf. Bij Vanmoof is deze specifiek voor de 24”-bandenmaat ontwikkeld, levert 59 Nm koppel (tegenover 42) en is superstil. De batterij heeft bijna twee keer zoveel vermogen en gaat gerust 80 kilometer mee, waar Muto net boven de 40 kilometer kwam. De automatische 4-trapsversnelling is een verademing en helemaal in te stellen naar de gebruiken. Beide fietsen hebben geen vering, maar het nieuwe zadel van Vanmoof zit wel lekker. De verhouding op de fiets klopt ook meer, het stuur bij de Muto zit redelijk dicht op het zadel, alleen in een lage stand kun je die verder naar voren plaatsen. Winnaar: Vanmoof Bediening Het is even wennen, maar de Vanmoof heeft zijn app wel nodig. Voor het ontgrendelen van je fiets, voor het instellen van de trapondersteuning en afregeling van je versnelling. Maar je krijgt dan ook rijstatistieken, kunt zien waar de fiets staat en voor een extra bedrag kun je ook doorgeven als je fiets is gestolen, zodat Vanmoofs Bikehunters hem weer terughalen. Bij Muto schakel je met een handschakeling rechts en geef je de trapondersteuning links aan. Een batterij-indicator is de enige feedback die je krijgt. Winnaar: Vanmoof Conclusie: Beide fietsen zijn in hun categorie toppers, zonder meer. Muto is driehonderd euro goedkoper dan de Vanmoof, heeft een lage instap, afneembare batterij en een heel handig kliksysteem voor accessoires. Zodra je echter na een ritje op de X3 stapt, merk je toch wel verschil, het rijdt beter en heeft extra’s die de meerprijs meer dan waard zijn. Het ontbreken van een lage instap en het ongemak van die vaste batterij neem ik dan maar voor lief. Specificaties Muto Kleur: zwart, wit, blauw, grijs Motor: Eleon 42 nm, 250 W Batterij: 252 W Bandenmaat: 26-inch Versnelling: Nexus 8 traps Max snelheid: 25 km/u Gewicht: 23,5 kg Prijs: 1.699 euro Site: muto.bike Vanmoof X3 Kleur: donkergrijs, lichtblauw Motor: 59 Nm, 350 W Batterij: 504 W Bandenmaat: 24-inch Versnelling: automatisch 4 traps Max snelheid: 28 km/h Gewicht: 19 kg Prijs: 1.998 euro Site: vanmoof.com * Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#178).
emerce
30-09-2020 09:01