HubSpot: Nederland scoort beter met verkoopconversie

Nederlandse bedrijven zagen als gevolg van de coronacrisis de handel tussen maart en mei aanzienlijk teruglopen, maar in juni deed Nederland het beter dan andere markten, waaronder de VS en het Verenigd Koninkrijk, door een hogere conversie. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform HubSpot. HubSpot analyseerde de gegevens van 70.000 bedrijven die gebruik maken van het HubSpot-platform over een periode van zes maanden (januari 2020-juni 2020). Tijdens de lockdown werden de verkoopactiviteiten in eerste instantie flink opgevoerd, ondanks de beperkingen. Het aantal promotionele e-mails dat door verkoopmedewerkers in Nederland werd verstuurd, steeg in maart met maar liefst 185 procent, met een piek medio mei van +226 procent ten opzichte van slechts 1 procent in februari. Vooralsnog hadden die activiteiten nauwelijks het gewenste effect, mogelijk vanwege de onzekerheid waarmee bedrijven werden geconfronteerd. Het aantal reacties op verkoopmails daalde namelijk van +20% in februari naar een dieptepunt van -46% medio maart, met -48% op het laagste punt in april. Ter vergelijking: Alleen het VK scoorde met -49% slechter, elders was het beeld was minder negatief: -37% in Frankrijk, -23% in Duitsland en -23% in de VS. Van januari tot maart schommelde het bezoekersverkeer weinig, na twee weken in maart was het websiteverkeer al gedaald tot 10 procent onder de benchmark, het laagste punt in de eerste helft van het jaar. Medio mei was er weer een toename van het websiteverkeer, tot 19 procent boven de benchmark, doordat mensen meer online gingen winkelen. Begin juni, na de versoepeling van de ‘intelligente lockdown’, zag HubSpot een vermindering van de verkoop- en marketingactiviteiten van Nederlandse bedrijven, maar een toename van de verkoopafronding. Nederland keerde terug naar ‘normaal’. Eind juni was het aantal door Nederlandse bedrijven verzonden verkoopmails gestegen met 101 procent ten opzichte van de gemiddelde benchmark, maar gedaald ten opzichte van de +226 procent in mei. Ondanks het feit dat het aantal verkoopmails lager was dan in mei, was het antwoordpercentage eind juni -20 procent, een verschil van -40 procent ten opzichte van februari, maar toch nog het beste percentage in vier maanden. Deze respons heeft er eind juni toe bijgedragen dat het aantal deals een piek heeft bereikt van +13%, een verschil van 40% ten opzichte van het laagste niveau van medio april. Dit cijfer was -19% in het Verenigd Koninkrijk, +8% in Frankrijk, +21% in Duitsland en +2% in de VS. Nederlandse bedrijven hadden begin juni een piek in de gesloten verkooptransacties van maar liefst +16 procent, waarmee ze de grootste piek van +14% in januari versloegen. Dit cijfer was -15% in het Verenigd Koninkrijk, +12% in Frankrijk, +15% in Duitsland en +5% in de VS. Het websiteverkeer bleef in juni ook groeien en bereikte aan het eind van de maand het hoogste punt in de eerste helft van het jaar.
emerce
05-08-2020 11:00