TikTok opent Europees Creator Fund van 58 miljoen euro

TikTok opent een stimuleringsfonds van 58 miljoen euro (70 miljoen dollar) om een selecte groep makers, in jargon: creators, te betalen voor hun werk. Het is de eerste keer dat het Chinese bedrijf geld apart zet om Europese gebruikers te subsidiëren. De stap moet ervoor zorgen dat opkomende en populaire makers niet weglopen naar een concurrerend platform, maar het moet ook een stimulans vormen voor kleinere makers om het werk wat professioneler aan te pakken. De 58 miljoen euro zal in een jaar worden uitgegeven. Rich Waterworth, baas van TikTok Europa, kondigt aan dat hij daarna een fonds van 252 miljoen euro (300 miljoen dollar) zal inrichten om de sponsorpraktijk op te schalen. Het Europese fonds is een stuk kleiner dan het vergelijkbare fonds dat onlangs voor de Amerikaanse markt werd aangekondigd. Daar ligt voor jaar één 168 miljoen euro (200 miljoen dollar) klaar. TikTok ligt in de VS en India onder vuur van de lokale politiek vanwege machtsconflicten met China. In Europa ligt de video-app met name onder de loep vanwege vermoedens dat Chinese overheidsinstanties toegang kunnen krijgen tot gebruikersgegevens. Het besluit om het hoofdkantoor uit Hong Kong te verhuizen en het aanbod om TikTok’s algoritmes en datastromen te delen, betekent niet dat moederbedrijf Bytedance niet meer aan de Chinese wetten moet voldoen. En die kunnen tot in detail persoonlijke data laten overhandigen aan staatsinstanties. Gebruikers trekken zich niets aan van de politieke touwtrekkerij en omarmen het entertainmentkanaal gretig. Cijfers van communicatiebureau GoSpooky laten zien dat in Nederland de snelstgroeiende gebruikersgroep mensen zijn in de leeftijdscategorie 20 – 49 jaar. Eind mei had de app in Nederland zo’n 3,5 miljoen gebruikers. Foto: elinerijpers (cc)
emerce
31-07-2020 10:47