Google boekt eerste omzetdaling: -1,6 procent

Voor het eerst in zijn bestaan noteert Google met search ads een omzetdaling, en wel direct een flinke: min tien procent. De groei bij YouTube en vooral Cloud houden het verkooptotaal nog ietwat overeind. Het coronavirus slaat zichtbaar toe bij Google. Bedrijven hebben uit schrik en onzekerheid en masse de reclamekraan dichtgedraaid bij hun searchcampagnes. De omzet daalde hier van 23,6 miljard vorig jaar naar 21,3 miljard in het afgelopen kwartaal. Dat komt naar voren uit de kwartaalcijfers die het concern zojuist publiceerde (Pdf). Adverteerders hadden wel snel door dat de coronaconsument in tijd van quarantaine weinig anders kan doen dan zichzelf vermaken met video. Bij YouTube steeg de reclame-omzet dan ook, met zes procent tot 3,8 miljard. Een andere consequentie van de uitbraak van het coronavirus is dat bedrijven massaal hun mensen thuis laten werken. Om die verschuiving te faciliteren, wordt driftig geïnvesteerd in het digitaliseren van werk- en bedrijfsprocessen met clouddiensten. Google zag de omzet bij Cloud met de helft stijgen tot drie miljard dollar. Gemeten over alle divisies noteert Google een omzetdaling van 1,6 procent. Het verkooptotaal ging van 38,9 miljard vorig jaar naar 38,3 miljard dollar dit jaar. Beleggers reageren gematigd positief en belonen de financiële resultaten met een plus van 1,7 procent in de handel nabeurs. De markt had gerekend om een miljard dollar minder aan verkopen en een iets lager operationeel resultaat. De handelsdag zelf eindigde daarnet met een plusje van een procent. Foto: kappo-moriyoshi (cc)
emerce
30-07-2020 22:33