1 op 10 jonge werkzoekenden solliciteert liefst via WhatsApp

Uit onderzoek van Sollicitatiedokter blijkt dat bijna een op de op de tien werkzoekenden van onder de dertig het liefst via WhatsApp solliciteert. Aan het onderzoek deden meer dan tweeduizend mensen mee. De populariteit van WhatsApp-sollicitaties is deels toe te schrijven aan werkgevers. Zij stimuleren jonge werkzoekenden actief om op moderne manieren hun sollicitaties in te sturen. Zo kan je bij YoungCapital al sinds 2015 solliciteren door via WhatsApp een video in te sturen. Bij uitzendbureau OTSO gaat een werkzoekende swipend op zoek naar een match tussen zichzelf en een werkgever. Sandwichketen Subway laat potentiele werknemers solliciteren met emoji’s die het karakter van de werkzoekende beschrijven. Een werkzoekende die zichzelf met een paddenstoel-emoji voorstelt is bijvoorbeeld creatief. Op dezelfde manier staat de avocado-emoji voor een gezonde leefstijl en een knoflookteen-emoji voor kracht. Toch wijst het onderzoek van Sollicitatiedokter ook uit dat het einde van het cv voorlopig niet in zicht is. Zo geeft 60 procent van de werkzoekenden nog altijd aan het liefst met een cv te solliciteren. Solliciteren met een opgenomen video slaat nauwelijks aan. Slechts 2 procent van de jongeren stuurt graag een sollicitatievideo op.
emerce
30-07-2020 09:55