‘Kijktijd YouTube steeg in mei met 736%’

In de maand mei, op het Europese hoogtepunt van het coronavirus, lag de kijktijd van grote kanalen op YouTube meer dan acht keer hoger dan normaalgesproken. Dat laten althans de kijkcijfers bij de 1.115 grootste kanalen van Divimove zien. Dat is een Duits mediabedrijf van RTL Group dat YouTube-kanalen beheert, exploiteert en produceert. Het blijkt dat vooral de grote, bekende kanalen profiteren van extra kijkers. Er is gekeken naar cijfers in Spanje, Frankrijk, Italië, Duitsland en Nederland. In Nederland blijken Beauty (+ 356%), Science & Tech (+ 254%), Cars, Trucks & Racing (+ 250%), General Interest (+240%) en Sport (+ 240%) de meest bekeken contentcategorieën. Internationaal ligt dat net anders. In de top vijf van meest bekeken content staat dan de auto-industrie op de eerste plaats met een stijging van +292%, gevolgd door categorie Kids Entertainment & Animation met +278% en Gaming (+248%). Op de vierde plaats staat People & Blogs-content (+229%), die bestaat uit content omtrent evenementen, cultuur en videoblogs, volgens de beschrijving van YouTube. Ten slotte staat de categorie Sport op de vijfde plaats met een stijging van +228%. Divimove profileert YouTube, en daarmee natuurlijk ook zijn eigen netwerk van kanalen, als ‘de tweede grootste zoekmachine van de wereld’. En daarom interessant voor merkadverteerders. Immers, de Duitsers kunnen de targetingopties van hun netwerk moeiteloos opsommen. Het is overigens de vraag in hoeverre de explosie van het aantal kijkers in de piekcoronamaanden gelijk staat aan meer reclame-omzet. Veel adverteerders bleken in die tijd namelijk juist de hand op de knip te houden. Foto: poolie (cc)
emerce
23-07-2020 10:53