Unilever pas weer op Facebook bij extern toezicht

Unilever gaat pas weer adverteren op Facebook en Twitter als er een externe toezichthouder is die haatzaaierij weert. Dat zegt chief digital & marketing officer van Unilever Conny Braams in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad. Haar bedrijf is een van de grootste adverteerders ter wereld en spendeert ongeveer veertig procent van het budget op internet. Een deel daarvan gaat ook naar Facebook en Twitter, maar die stroom staat tijdelijk op pauze. Totdat de fabrikanten van merken als Axe, Dove en Lipton zeker weet dat zijn commerciële boodschappen niet meer tussen haatzaaiende berichten verschijnen. De enige manier om dat te realiseren is de aanstelling van een externe toezichthouder. Eind juni besloot het Brits-Nederlandse bedrijf geen reclame meer te maken op Facebook. Het platform zou te lang oogluikend racisme hebben toegestaan. En ja, beaamt Braams, de profielensite heeft beleid om dat soort praktijken te weren. Het gaat tussen de papieren werkelijkheid en die in de echte wereld is te groot. Facebook blijft oproer en haat lekken. Unilever is een van honderden adverteerders die deelnemen aan een boycot van een maand. Hoe groot de impact daarvan daadwerkelijk zal zijn, moet nog blijken. In financieel opzicht wordt dat duidelijk zodra Facebook in oktober de resultaten over het derde kwartaal publiceert. Topman Mark Zuckerberg lijkt niet erg onder de indruk. Hij denkt te weten dat de adverteerders snel genoeg weer terugkeert, omdat ze niet zonder zijn bereik kunnen. In Nederland probeert Facebook het debat met adverteerders te kanaliseren in praatsessies met belangenorganisaties bvA. Onlangs vond een tweede gesprek plaats na een eerste aftastende ontmoeting.
emerce
20-07-2020 13:24