Amerikaanse podcastreclame naar 1 miljard dollar

Adverteerders staken vorig jaar, nog voor de uitbraak van het coronavirus, 708 miljoen dollar (+48%) in podcasts om reclame te maken. Sinds halverwege dit jaar maken ondemand media een groeiexplosie door. Die vraaggroei vertaalt zich nog niet direct om stijgende reclamebudgetten voor podcast, stelt IAB Amerika (PDF). Adverteerders zijn vanwege de aanhoudende kwelling van het coronavirus terughoudend, maar de belangenorganisatie denkt dat reclame uitgaven in het derde en vierde kwartaal gaan herstellen. Dit jaar, zo verwacht de onderzoekende partij PwC, dat er vijftien procent meer wordt uitgegeven aan podcastreclame. Het totaal eindigt dan op 815 miljoen dollar en kan volgend jaar door de grens van de miljard dollar breken. Tegen die tijd hebben Spotify en Google vermoedelijk de fundamenten van hun schaalbare selfservice systeem voor adverteerders stevig staan. Zodra zij de distributie en rapportages goed op orde hebben, volgens de geldende standaarden, zullen er ook grotere budgetten naar podcasts stromen. Tegen die tijd zal het aandeel ‘programmatic advertising’, dynamisch uitgeserveerde reclame exponentieel stijgen. Het meeste geld gaat in de VS naar nieuwspodcasts. Die zijn goed voor 22 procent van het beschikbare budget. Daarna volgen Comedy (17%), Society & Culture (13%), Business (11%) en True Crime (9%). Retail en Finance zijn de categorieën met de meeste adverteerders. Het betreft dan meestal direct response-reclame (54%), al groeide het aandeel merkbouwende reclame met vijf procentpunten tot 42 procent. Foto: Craig Cloutier (cc)
emerce
15-07-2020 06:09