Ook Bond van Adverteerders in gesprek met Facebook wegens haatzaaien

Namens adverteerders spreekt ook de Bond van Adverteerders (bvA) haar zorgen uit over de manier waarop op online platforms nepniews wordt verspreid en aangezet wordt tot haat, discriminatie, geweld en racisme. Als ‘netwerk van merkleiders’ zet bvA zich in voor een gezond -online- medialandschap dat veilig is voor merken en mensen, ongeacht geslacht, ras, geloof, seksuele oriëntatie, leeftijd, gezondheid of sociale klasse. ‘Evenals de World Federation of Advertisers (WFA) roepen wij online platforms dan ook op veel meer te doen om te voorkomen dat deze schadelijke inhoud wordt verspreid en om snel actie te ondernemen als dit toch gebeurt,’ schrijft het bestuur. ‘Als eerste stap gaan we daarom deze week in gesprek met Facebook om te begrijpen welke maatregelen zij nemen om transparantie en handhaving te realiseren en wat wij en andere belanghebbenden in de industrie hieraan kunnen bijdragen.’ Facebook zag zijn aandelenkoers vrijdag met maar liefst 8 procent dalen nu grote bedrijven zoals Coca-Cola, Ben & Jerry’s, Starbucks en Unilever tijdelijk niet adverteren op het platform.
emerce
30-06-2020 08:55