Alibaba heeft 180 miljoen buitenlandse klanten

Alibaba Group had afgelopen jaar 180 miljoen retailklanten op buitenlandse platformen zoals AliExpress en Lazada. De cloudbusiness telt dan nog niet mee, maar die was afgelopen kwartaal al goed voor tien procent van de groepsomzet. De uitbraak van het coronavirus laat duidelijk zijn sporen na in de financiële cijfers die Alibaba Group zojuist publiceerde (PDF). Over de afgelopen twaalf maanden steeg de omzet tot 31 maart met 35 procent tot 72 miljard dollar. In de eerste drie maanden van het jaar bedroeg de groei ‘maar’ 22 procent tot zestien miljard dollar. Hoeveel geld er niet is verdiend, wil Alibaba niet vertellen. Wel is duidelijk dat er miljarden en miljarden euro’s handelswaarde niet werd gerealiseerd. Afgelopen twaalf maanden genereerden de handelsplatformen het Chinese concern samen meer dan duizend miljard dollar bruto handelswaarde. Een heel klein deel van die bruto handelswaarde werd buiten China gerealiseerd: 55 miljard dollar. Omgerekend houdt dat in, dat niet-Chinese retailklanten elk voor gemiddeld 305 dollar per jaar aan spulletjes kopen bij de verschillende shoppingdiensten en -apps. De omzet uit clouddiensten, vergelijkbaar met die van Amazon en Google, was in het eerste kwartaal van 2020 goed voor tien procent van het totaal: 1,75 miljard dollar, een toename van 62 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De verkoop van clouddiensten groeit twee keer sneller dan het gemiddelde over het hele concern. Netto hield Alibaba Group een jaarwinst over van 20 miljard dollar, een toename van 42 procent. Het bedrijf wil in 2036 twee miljard klanten bedienen en voorzien in honderd miljoen banen.
emerce
22-05-2020 13:58