Ron Vrijmoet (DEUS): ‘Interne barrières zijn de grootste hindernissen’

Mobiele marketing en apps waren een gamechanger, maar door kunstmatige intelligentie verandert alles weer. Reden voor Ron Vrijmoet om DEUS te starten. Een move die moet leiden tot een bedrijf zonder politiek gedoe. Waarom nu met dit bedrijf beginnen? “Ik heb ongeveer een decennium volgemaakt bij MOBGEN, van 2009 tot en met 2019, dus het was een mooi moment om iets nieuws te beginnen. En kunstmatige intelligentie is de technologie die de meeste positieve impact op levens kan gaan hebben. Nog meer dan wat de mobiele telefoon deed tien jaar geleden. Ook toen was niet duidelijk hoe het nieuwe gebied eruit zou zien. We willen vooral zaken doen die direct impact hebben op de wereld. Met overheden, bedrijven en instellingen werken aan het ‘hoog hangende fruit’. Daartoe brengen we via DEUS Initiative stakeholders uit tal van sectoren bijeen in een open platform.” Waar sla je op aan? “Het geeft ongelofelijk veel energie om met iets interessants bezig te zijn en er vervolgens een team bij te halen met mensen die ambachten vertegenwoordigen. De letters in de naam DEUS staan voor die ambachten: data, engineering, user experience en strategie. Na het succes van MOBGEN heb ik ook iets meer de luxe om te investeren in niet-commerciële zaken. We kunnen onze eigen expertise dus ook inzetten voor het Initiative, wat non-commercieel is. We hebben een onderzoek bij dertig bedrijven gedaan naar de inzet van AI en het is onwijs gaaf om het enthousiasme te merken.” Wat is jouw rol in dit geheel? “Mijn rol is die van facilitator. Dat houdt in: de goede specialisten uit vier deelgebieden aan ons binden. In die zin is het vergelijkbaar met MOBGEN. Ook nu probeer ik de brug te slaan tussen de core disciplines en ambachten die we in huis hebben. Dat is een hele stevige basis. Iets dat onderschat wordt.” Leg uit… “Voor mijn tijd met MOBGEN werkte ik lang voor JWT/WPP. Daar bekleedde ik verschillende posities in Europa en Azië en reisde de wereld rond voor internationale klanten. Daar zag ik dat marketingservices altijd moeite hadden om technologie en business te integreren. Van meet af aan heb ik ervoor gezorgd dat naast technologie en design ook de cultuur op orde was. Als tech en design in balans zijn, krijg je betere digitale producten. Dat is essentieel in de dag tot dag-operaties. Het zorgt ervoor dat er geen interne spanningsvelden ontstaan. Bij DEUS zorgen we daarom voor een balans tussen tech en design en data science. Het klinkt simpel, maar interne barrières zijn de grootste hindernissen.” Wat hoop je zelf te leren? “Ik wil nog meer leren over de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie kan bieden. Dus: wat zijn de veelbelovende business cases, waar zit de potentie en op welke grote vraagstukken kunnen we impact maken? Eind januari publiceerden we een onderzoek naar AI bij grote bedrijven. Dat krijgt een vervolg. We gaan naar de Verenigde Staten en Israël om de meest aansprekende gebruiksscenario’s daar te spotten en naar Nederland te brengen. Dat inspireert enorm. Daarnaast zit ik zelf midden in het bedrijf, werk veel met jonge talenten en wil hen goed begrijpen. En goed communiceren om die mensen bij elkaar te brengen en van elkaar te laten leren.” Waar sta je over vijf jaar? “Dat weet je als start-up niet. Mijn gevoel en eerste indrukken zeggen dat er in AI nog veel meer potentie zit dan in mobility tien jaar geleden. Ik hoop dat we een paar hele grote dingen kunnen neerzetten waar de hele wereld naar kijkt. En ik hoop dat ik daarbij een omgeving kan creëren waar mensen lol hebben. Waar iedereen lekker haar of zijn werk kan doen en waar ieder specialisme het andere inspireert en respecteert. Kortom, een omgeving zonder silo’s en politiek gedoe dat je vaak in grote organisaties ziet. Een plek waar ik zelf ook wil werken.” * Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#176).
emerce
02-05-2020 10:01