Verkoop nieuwe smartphones naar dieptepunt

Het laagste niveau sinds 2013. Zo omschrijft marktonderzoeker Canalys de status van verkopen van nieuwe smartphones op dit moment. In het eerste kwartaal van 2020 werden er twaalf tot dertien procent minder mobieltjes verkocht. Het lijkt erop dat vooral de aankopen omwille van luxe worden uitgesteld. Wie een telefoon wil omdat hij hem echt nodig heeft, zal die toch wel kopen. De afname van consumentvertrouwen en het simpele feit dat talloze fysieke telecomwinkels niet open zijn, zorgt voor de grote afname. Onderzoeker Vincent Thielke zegt: “Omnichannelretailers doen hun best om de offline voorraden te verschuiven naar het online kanaal. Dat kost geld en hun capaciteit, in termen van warehousing en bezorging, is niet voldoende om die omslag helemaal te maken.” De grootste klappen voelen Samsung en Huawei. In zowel de cijfers van Canalys als die van IDC laten beiden een afzetdaling zien van zo’n zeventien procent. Algemeen wordt aangenomen dat bedrijven in het tweede kwartaal pas de grote klap zullen meemaken, wat vanaf juni zichtbaar wordt in de financiële cijfers. Nu de Chinese economie opstart, zetten ook de telefoonfabrieken hun machines weer aan. Gebrek aan aanbod, zo stelt Canalys, zal er niet zijn. Het is vooral gebrek aan vraag. Foto: Gauthier Delecroix (cc)
emerce
01-05-2020 10:53