Spotify: maandelijks 54 miljoen luisteraars podcasts

Negentien procent van de gebruikers van Spotify luisterde in het eerste kwartaal van 2020 behalve naar muziek ook naar podcasts. Dat zijn 54 miljoen abonnees en gratis gebruikers, een getal dat eind 2019 elf miljoen lager lag (16%). “We zien ander luistergedrag ontstaan door het coronavirus, werkdagen zijn op weekenddagen gaan lijken, maar niets wijst erop dat podcasten op lange termijn potentie heeft voor ons”, aldus Spotify eerder deze week bij de publicatie van de kwartaalcijfers. Van kwartaal op kwartaal won de onderneming uit Zweden elf miljoen nieuwe luisteraars voor de sectie Podcast in de muziekapp. In totaal heeft de streamingdienst maandelijks 286 miljoen gebruikers, van wie er 130 miljoen abonnee zijn. Spotify investeert in de op- en uitbouw van zijn podcastvaardigheden en -mogelijkheden. Dat betekent dat het makkelijk moet zijn om podcasts te maken op het platform, vandaar de overname van Anchor, maar ook om er geld te verdienen. Sinds kort wordt er een proef gedaan met het dynamisch injecteren van audiocommercials in podcasts. De inkomsten worden gedeeld met de audiomakers. De audiotheek bevat momenteel een miljoen podcasten. Zestig procent daarvan wordt geproduceerd met Anchor. Sinds de uitbraak van het coronavirus worden er twintig procent minder nieuwe episodes van de luistershows gemaakt dan in de periode ervoor. Hoeveel geld wordt verdiend met podcastreclame wordt niet gemeld. Spotify rapporteert die cijfers ook niet apart. Het staat in de boeken onder het kopje ‘Ad Supported’ omzet. Dat is ongeveer tien procent van het totaal. Negentig procent van de kwartaalomzet van 1,8 miljard euro komt binnen als abonnementsgeld. Foto: Chris Yarzab (cc)
emerce
30-04-2020 12:33