Nederlanders hebben voor 438 miljoen euro aan slimme luidsprekers in huis

Nederlandse consumenten hebben inmiddels voor 438 miljoen euro aan slimme luidsprekers in huis. Dat is een stijging van 52 procent ten opzichte van 2018, zo blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6300 Nederlanders. Ruim 1,5 miljoen huishoudens in Nederland hebben inmiddels een slimme luidspreker. In het merendeel van deze woningen staan de merken Sonos en Google. De Sonos One staat met 5 procent op nummer één. Dit zijn in totaal bijna 400.000 huishoudens. Op plaats twee en drie staan de Google Home Mini (4 procent) en Google Home (3 procent). De slimme speakers JBL Link (2 procent) en Bose Home Speaker (1 procent) maken de top vijf compleet. De stijgende naamsbekendheid stimuleert de verkoop van slimme speakers, aldus Multiscope. Twee op de drie Nederlanders kennen één of meerdere merken slimme speakers, een flinke stijging ten opzichte van 2018. De bekendheid is hoger onder mannen en 18- tot 49-jarigen dan onder vrouwen en 50-plussers. Net als in 2018 staat ongeveer een kwart van de bevolking positief tegenover spraakbesturing van apparaten. Een derde van de Nederlanders blijft nog steeds sceptisch over aansturing door middel van spraakcommando’s.
emerce
30-04-2020 02:00