Ook Facebook merkt gevolgen uitbraak coronavirus

In navolging van Twitter waarschuwt ook Facebook dat de uitbraak van corona gevolgen heeft voor zijn omzet. Het aantal advertenties is als gevolg van de crisis fors gedaald. Net als bij Twitter nam het gebruik van de diensten de afgelopen weken flink toe, in sommige landen wel met vijftig procent. In Italië, het meest getroffen land, besteden gebruikers veel meer tijd aan sociale media, het gebruik is daar alleen al 70 procent gestegen. Adverteerders trekken hun campagnes in uit vrees voor negatieve reacties. Daarnaast zijn veel fysieke winkels gesloten of diensten niet beschikbaar, waardoor adverteren weinig zin heeft. Meer traditionele media zien eenzelfde trend: hun nieuwspagina’s worden beter gelezen dan ooit, maar daar staan geen extra inkomsten tegenover. In ons land hebben uitgevers New Skool Media (NSM) en NDC Mediagroep al forse maatregelen moeten treffen om de coronacrisis het hoofd te bieden. NSM kampt naar eigen zeggen met flinke omzetdalingen, voornamelijk veroorzaakt door wegvallende advertentieomzet, geannuleerde events en terugvallende omzet uit de losse verkoop. NDC Mediagroep, die er al niet best voorstond, gaat een beroep doen op het noodfonds van het kabinet en freelance recensenten van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant hebben voorlopig geen werk meer. Foto Pixabay
emerce
25-03-2020 14:43