Aantal fysieke winkels van webshops vervijfvoudigd

In de afgelopen vijf jaar is het aantal fysieke winkels van webshops vervijfvoudigd. Dit blijkt uit onderzoek van ruimtelijk-economisch adviesbureau Stec Groep. Sinds 2015 is het aantal fysieke webwinkels gestegen van circa 15 naar ruim 100 winkels. In totaal hebben circa 25 webshops fysieke winkels geopend. De belangrijkste redenen zijn onderscheidend vermogen, klantenbinding voor de webshop en eisen van leverancierseisen. In een speelveld met 40.000 webshops is de concurrente zeer groot, terwijl webshops zich online slechts beperkt kunnen onderscheiden. Concurreren op prijs lijkt steeds minder houdbaar vanwege beperkte winstmarges. Andere beweegredenen om fysieke winkels te openen zijn eisen van leveranciers en klantenbinding voor de webshop. In verzorgingsgebieden waar fysieke winkels zijn geopend, stijgt juist de online omzet van deze webshop. Uit het onderzoek blijkt verder dat 60 procent van deze winkels gevestigd is in de binnenstad, vooral in grote steden. In Amsterdam en Utrecht zijn de meeste vestigingen geopend. Het grootste deel van de winkels van webshops zijn gevestigd in de binnenstad. In deze winkels wordt vooral ingezet op merkbeleving en inspiratie. 20 procent van de winkels is gevestigd in wijk- en buurtcentra. De laatste groep is gevestigd op bedrijventerreinen en solitaire locaties. Dit zijn winkels die veelal doelgericht bezocht worden voor bijvoorbeeld advies of productaankoop na online orientatie. Bijna driekwart van de webshops met fysieke winkels zet in op expansie: zij hebben in de afgelopen jaren meer dan een vestiging geopend. Met name webshops in de elektronica- en fietsenbranche openen winkels.
emerce
13-02-2020 13:40