Yogoma op de vingers getikt voor misleidende verkooppraktijk

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Yogoma op de vingers getikt voor misleidende verkooppraktijken. Het bedrijf biedt online verzorgings- en gezondheidsproducten aan met namen als Artichoke Slim, Hydrodermal, Hydroduo, Konjac Plus, Shimendu.com en Swiss Pharma Lab. Consumenten werden online verleid om een proefpakket ‘gratis’ te proberen, maar moesten wel 3,95 euro aan verzendkosten betalen. Ook was niet duidelijk dat de ‘gratis’ proefzending een aanzet was voor een abonnement op periodieke vervolgzendingen van 59,95 euro per pakket. Ook voor de eerste ‘gratis’ proefzending werden deze kosten berekend als het pakket niet tijdig werd teruggezonden. De waakhond heeft het bedrijf aangesproken omdat het handelt in strijd met de regels die consumenten beschermen. Bovendien ondermijnt het bedrijf zo het vertrouwen van consumenten als zij online producten en diensten afnemen. Yogoma heeft de ACM toegezegd te zullen stoppen met het sturen van vervolgzendingen zonder dat consumenten daarmee expliciet hebben ingestemd. Het bedrijf heeft verder onder druk van de ACM zijn websites aangepast. De consument zit daardoor niet meer vast aan een abonnement als hij eenmalig een product koopt. Ook zal het bedrijf stoppen met het sturen van aanmaningen aan consumenten die eerder ongevraagd vervolgzendingen hebben ontvangen en betalingen hebben gestorneerd. Foto Pixabay
emerce
14-01-2020 11:56