Salesforce: A.I. ondersteunde digitale verkoop feestdagen, maar mobiel is de baas

De digitale verkoop in de aanloop van de feestdagen van 2019 is met 8 procent is toegenomen en was wereldwijd goed voor een omzet van 723 miljard dollar. Dat blijkt uit het Holiday Shopping Report van Salesforce. Het rapport bevestigt grotendeels eerder gesignaleerde trends. Merken zetten klanten aan om vroeg te beginnen met kerstinkopen: Aangezien Thanksgiving later viel en de periode voor de kerstaankopen dus korter was, wilden retailers geen tijd verliezen. Al in de week voor Cyber Week nam het digitale verkeer van webwinkels met 13 procent toe in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Klanten vulden dan wel hun online winkelmandjes, ze hebben tot Cyber Week gewacht om hun bestellingen ook daadwerkelijk te plaatsen. Het aantal digitale bestellingen nam met slechts 9 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Cyber Week 2019 brak wederom records: Met wereldwijd 15 procent meer digitale omzet, goed voor 143 miljard dollar. Black Friday bleef mondiaal de belangrijkste digitale verkoopdag en nam in de VS opnieuw omzet weg van Cyber Monday. Over de hele wereld bleek Thanksgiving Day een belangrijk shopevenement. De verkoopcijfers stegen met 24 procent op jaarbasis naar 20 miljard dollar. Een en ander betekende wel dat de digitale omzet daalde in de week voorafgaand aan kerst met 27 procent op jaarbasis. Salesforce stelt dat klanten heeft geholpen om sneller te vinden wat ze zochten: 10 procent van de digitale bestellingen en 5 procent van de digitale omzet waren afkomstig van aanbevelingen die AI gegenereerd heeft. Mobiel blijft baas: Op het einde van het jaar 2019 waren mobiele toestellen de belangrijkste apparaten voor digitaal verkeer en digitale bestellingen. Ter vergelijking: in het begin van het decennium had mobiel amper een aandeel in digitale bestellingen. Tijdens de voorbije periode feestdagen kwam op piekmomenten zoals Kerstmis tot 80 procent van het digitale verkeer en 65 procent van de digitale bestellingen via een mobiel apparaat. De gegevens zijn ontleend aan het eigen Commerce Cloud, Marketing Cloud en Service Cloud in de de periode van 1 november tot 31 december 2019. Foto Pixabay
emerce
14-01-2020 06:10