Consumentenbond: meeste kortingen Black Friday niet spectaculair

De kortingen die winkeliers gaven tijdens Black Friday waren nauwelijks hoger dan in de rest van het jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De meeste kortingen waren rond de 20 procent. Dit jaar ‘begon’ Black Friday bij veel winkels al op maandag met een zogenaamde ‘pre-Black Friday-sale’. De beste deals waren vooral te vinden bij audio apparatuur zoals draadloze speakers, koptelefoons en soundbars. Zo vonden de onderzoekers bij onder meer Mediamarkt, BCC , Wehkamp en Expert soundbars met veertig procent korting. Ook voor PlayStation, elektrische tandenborstels, autonavigatie en espressomachines waren er goede deals te vinden. Aanbiedingen voor witgoed zijn meestal vanaf eind januari interessant als er nieuwe modellen op de markt komen en televisie-koopjes zijn vooral te verwachten vlak voor het Europees Kampioenschap voetbal. De onderzoekers kwamen ook nep aanbiedingen tegen. Zo bood Otto een espressomachine van Delonghi aan van 488 euro voor 428 euro terwijl deze een week eerder ook al 428 kostte en drie maanden geleden 438 euro. Ook JBL maakte zich schuldig aan prijsmisleiding door hoge kortingen te noemen die niet kloppen. In een eerder onderzoek van de Consumentenbond naar nepaanbiedingen kwamen Otto en JBL ook al naar voren als prijsmisleiders. Volgens de wet moet een doorgestreepte ‘van-prijs’ daadwerkelijk in de drie maanden voorafgaand aan de aanbieding gerekend zijn.
emerce
03-12-2019 06:00